web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Autonomní formule závodily v Texasu

Příznivci rychlých kol si přišli na své v pátek 11. listopadu, kdy se na závodní dráze v texaském Dallasu uskutečnil již třetí závod autonomních formulí v rámci soutěže Indy Autonomous Challenge. Tato soutěž byla ohlášena již v roce 2020, načež první závod, který se uskutečnil na závodní dráze v Indianapolis v Indianě, proběhl 23. října 2021. Vítězem se stal závodní tým z německé Technické univerzity v Mnichově. Druhým v pořadí byl italský tým PoliMOVE. Během tohoto premiérového závodu se autonomní formule vyskytovaly na dráze vždy samostatně, jednalo se tak spíše o soutěž v maximální rychlosti než v provádění komplikovaných taktických manévrů s cílem přechytračit soupeře. To nicméně dle všeho inspirovalo právě italský tým, který se vydal na cestu za ustanovením nového rychlostního rekordu autonomního vozidla. První pokusy proběhly v prosinci roku 2021, k vytvoření rekordu pak došlo letos 27. dubna. V mezidobí se týmu PoliMOVE podařilo vyhrát v druhé soutěži Indy Autonomous Challenge, která proběhla 7. ledna 2022 na závodní dráze v Las Vegas v Nevadě jako součást veletrhu spotřební elektroniky CES. V tomto případě se již formule utkaly na závodní dráze ve dvojicích, což diváckou atraktivitu významně zvýšilo. A ve stejném formátu proběhl třetí závod, který se uskutečnil v Dallasu v Texasu. I tentokrát zvítězil italský tým, který potvrdil svoji dominanci. Změnou od předešlých závodů bylo nicméně to, že všechny autonomní formule mohly využívat o 30 procent vyšší výkon motoru, který byl v prvních dvou soutěžích záměrně snížen.

Indy Autonomous Challenge

Autonomní formule Dallara AV-21 vítězného týmu PoliMOVE na závodní dráze v Dallasu (foto: Indy Autonomous Challenge)

Příští, v pořadí již čtvrtý závod, se uskuteční již 7. ledna 2023 opět na závodní dráze v Las Vegas při příležitosti veletrhu spotřební elektroniky CES. I v tomto případě budou formule využívat vyšší výkon motoru. Ten je jednotný pro všechny týmy, stejně jako vozidlová platforma Dallara AV-21 a veškeré senzory a výpočetní jednotky. Rozdíly mezi formulemi jednotlivých týmů jsou tak pouze v řídicím softwaru.