9. září 2025 se na půdě Ministerstva dopravy České republiky v Praze konal odborný workshop věnovaný autonomní mobilitě v americkém městě Phoenix. Akce nabídla pohled do praxe města, které se díky inovacím a otevřenému přístupu stalo jedním z celosvětových lídrů v zavádění samořiditelných technologií.
V minulém článku na téma Last-Mile Delivery Robot jsme si povídali se zástupci společnosti BringAuto o tom, jak se jim tato technologie osvědčila, jak funguje spolupráce se společností BorsodChem v níž je robot již 5 let s různou intenzitou provozován, nebo jak tento projekt vůbec vzniknul. Dnes si budeme povídat se zástupci společnosti BorsodChem, konkrétně s vedoucím technické kontroly Ing. Lubošem Novákem (LN) (pracoviště, které robota spravovalo během provozních zkoušek)a s technickým manažerem Ing. Alešem Hanslíkem, Ph.D. (AH)
Pro někoho stále ještě sci-fi, pro někoho již 5 let realita. Last-Mile Delivery Robot od společnosti BringAuto je autonomní řešení pro efektivní a ekologické doručování zásilek na poslední míli. Je navržen pro bezobslužný provoz v městských a průmyslových oblastech, čímž snižuje náklady na doručení a zvyšuje efektivitu logistiky. A právě takové vozidlo je možné již 5 let vidět v areálu společnosti BorsodChem v Ostravě.
Navazujeme na předchozí část našeho průzkumu zaměřeného na postoje českých občanů vůči automatizaci vozidel a autonomní mobilitě. Zatímco v první části jsme zmapovali zkušenosti a vnímaní asistenčních systémů ve vozech denní potřeby, nyní se hlouběji zaměříme na rozsáhlejší otázky: kde a jak by lidé využili autonomní vozidla, zda věří v jejich bezpečnost, jaký budou mít dopad na trh práce, jaké formy autonomní dopravy preferují, jaká rizika spojená s automatizací v dopravě vnímají a nakonec – zda by je vůbec využili v běžném provozu. Tato část nabízí širší spektrum postojů a identifikuje hlavní překážky i naděje spojené s přijetím autonomní mobility v českém kontextu.
Reakce a zkušenosti s automatizací vozidel, s podpůrnými funkcemi ve vozidlech, ale i názory a obavy v otázkách autonomní mobility či automatizace se velice liší nejen ve světě, ale i u nás v České republice, a proto jsme provedli malý průzkum mezi obyvateli České republice. Mezi dotazovanými byly zastoupeny osoby různého věku, pohlaví, s odlišnou úrovní vzdělání i rozličnými řidičskými zkušenostmi – jak profesionálními, tak neprofesionálními. Pojďme se podívat, na to, co vše jsme od respondentů vyzvídali.
V letech 2022 – 2024 bylo Centrem dopravního výzkumu, v. v. i. realizován projekt s názvem Systematizace neřidičských aktivit při řízení v autonomním módu (CK03000063), který je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy v rámci Programu DOPRAVA 2020+. Stránka, na které lze najít informace o projektu, je www.neridicske-cinnosti.cz
S nástupem autonomních vozidel se objevuje zásadní otázka: Berou tato vozidla lidem svobodu, nebo ji naopak rozšiřují? Tento problém je obzvláště relevantní v současné době, kdy technologie stále více zasahuje do každodenního života. Autonomní vozidla, která jsou schopná řídit se sama bez lidského zásahu, představují významný krok vpřed v oblasti dopravy a mobility. Nicméně, stejně jako u každé nové technologie, i zde se objevují obavy a naděje spojené s tím, jaký vliv budou mít na naši svobodu a nezávislost. Tato úvaha se pokusí prozkoumat oba aspekty této otázky v kontextu různých pojetí lidské svobody a názoru filosofů a dalších významných osobností.
Že je kybernetická bezpečnost neodmyslitelnou součástí i v oblasti autonomní mobility nám velmi poutavě přiblížil v rozhovoru náměstek ředitele NÚKIB, Mgr. Pavel Štěpáník, LL.M., který řídí sekci strategických agend a spolupráce.