V pondělí 30. června 2025 vyjela v Jacksonville na Floridě do ulic první autonomní linka veřejné dopravy ve Spojených státech. Projekt s názvem NAVI (Neighborhood Autonomous Vehicle Innovation) je součástí desetiletého plánu U2C (Ultimate Urban Circulator), jehož cílem je modernizovat městskou mobilitu a postupně nahradit dosluhující nadzemní systém Skyway. O přípravách tohoto projektu jsme již dříve informovali.
Společnost Tesla se ve Francii dostává do problémů kvůli pojmenování Full-self driving (FSD), které česky značí „plné samořízení“. Takové pojmenování je poněkud zavádějící, a neodpovídá skutečným vlastnostem této funkce. Francouzské úřady jej označili za klamavou obchodní praktiku a stanovili Tesle ultimátum. Buď během čtyř měsíců tuto chybu napraví, anebo bude čelit masivním pokutám.
Nouzové brzdění je u vozidel jeden z klíčových prvků. Obzvláště pak, pokud může vozidlo dosahovat vysokých rychlostí. Dne 19. 6. 2025 úspěšně dokončila společnost Xpeng testy nouzového brzdění (AEB) na svém novém elektro vozidle G7 SUV, a to při rychlosti 130 km/h. Maximální rychlostní limit na čínských dálnicích je přitom 120 km/h.
Dlouho očekávaný plánovaný start robotaxi služby od Tesly je tu. Ve městě Austin ve státě Texas byly viděny modely Y vozů Tesla bez řidičů za volantem a s bezpečnostním personálem na sedadle spolujezdců. Ředitel Tesly Elon Musk oznámil zahájení služby v příspěvku na sociální platformě X a videa s dojmy prvních pasažérů už cirkulují po sociálních platformách.
Více jak milion tun vápence převezeno bez řidiče? Ano. Nejedná se o vizi budoucnosti, ale o realitu ve vápencovém dole Brønnøy v Norsku. Společnost Volvo Autonomous Solutions (VAS) zde dokazuje, že autonomní technologie mění tvář těžebního průmyslu již dnes.
Přestože pro nás v Evropě prozatím autonomní vozidla nejsou součastí našeho každodeního života a dosud jako dopravní prostředek nejsou reálnou alternativou, nepochybně jsou nám stale blíže a blíže, například na sportovních a kulturních událostech. Jasným důkazem je spolupráce společností WeRide a Renault Group, v rámci které byl provozován autonomní minibus na francouzských ulicích běhěm tenisového turnaje Roland-Garros.
Manévr parkování je jedním z typických příkladů využití automatizovaných systémů při řízení. Má mnoho výhod jak pro řidiče, tak pro dopravní systém jako celek. Ale může vozidlo bez řidiče dostat pokutu za parkování? Ukazuje se, že ano a nejde o ojedinělý případ v USA (Los Angeles).