Na letošním XPENG AI Day v Guangzhou společnost odhalila čtyři klíčové inovace: nový foundation model VLA 2.0, robotaxi, humanoidního robota Next-Gen IRON a létající auta ARIDGE. Tyto technologie ukazují směr k propojení digitálního a fyzického světa, které XPENG nazývá „Fyzická AI“ („Physical AI). Firma zároveň oznámila plány na hromadnou produkci robotaxi a otevření ekosystému pro globální partnery.
Co je XPENG vlastně zač?
XPENG je čínská technologická společnost zaměřená na chytrou mobilitu. Vyvíjí elektromobily, autonomní řízení a nyní i robotiku a leteckou dopravu. S centrálou v Guangzhou a pobočkami v Silicon Valley či Amsterdamu se XPENG profiluje jako globální společnost zaměřená na „embodied intelligence“, která spojuje AI, hardware a software do komplexních řešení pro budoucí dopravu.
Co je VLA 2.0 a proč je důležitý?
VLA 2.0 je velký základový model („large foundation model“) pro fyzický svět, který XPENG označuje za „operační systém Fyzické AI“. Na rozdíl od tradičních architektur dokáže přímo převádět vizuální signály na akční příkazy bez mezikroku jazykového překladu, který představuje „úzké hrdlo“ limituje schopnosti obdobných základových modelů. Díky tomu se model učí z reálných jízdních videí (až stovek milionů klipů) a zvládá predikci i generování scénářů pro trénink jiných AI modelů. Základové modely obecně slouží jako univerzální základ pro různé aplikace – od autonomních vozidel po roboty.
Inteligentní řízení s VLA 2.0
Na základě VLA 2.0 XPENG uvedl asistenční funkce pro řízení jako „Narrow Road NGP“ pro jízdu v úzkých ulicích a „Navigation-Free Automated Driving Assistance“, která funguje bez navigace. Model běží na čipu Turing AI, což umožňuje instalaci modelů miliardami parametrů přímo do vozidla. Výsledkem je výrazné zvýšení bezpečnosti a plynulosti jízdy i v komplexních prostředích. Nejedná se tady o plné autonomní řízení (třeba jako u Waymo robotaxi), ale spíše o něco podobného systému FSD od Tesly. Xpeng ovšem tvrdí, že jejich systém je pokročilejší než FSD Tesly. (Zde bych však čtenářům doporučil notnou dávku skepticismu. Objektivní srovnání dvou rozdílných technologií není zdaleka nic triviálního.)
Spolupráce s Volkswagenem
XPENG také oznámil, že Volkswagen se stane prvním zákazníkem, který získá VLA 2.0. Model má být v budoucnu otevřen globálním partnerům jako open-source. XPENG tím naznačuje, že se chce stát klíčovým hráčem v ekosystému autonomní mobility.
Robotaxi a budoucnost autonomní dopravy
XPENG plánuje v roce 2026 spustit tři modely robotaxi a zahájit jejich zkušební provoz. Plánují sami vyvíjet všechny aspekty robotaxi (tzv. full-stack development) a umožní jejich hromadnou výrobu. Vozidla budou spoléhat čistě na obrazovou informaci z kamer, a tudíž budou bez LiDARu a HD map. Vozidla budou vybaveny čtyřmi čipy Turing AI s výpočetním výkonem 3000 TOPS („TOPS“ znamená „bilion operací za sekundu“ anglicky „Tera Operations Per Second“), a díky VLA 2.0 zvládnou rychlé nasazení v různých regionech a nabídnou vysokou míru bezpečnosti díky redundantní architektuře.
Další aplikace: roboti a létající auta
Využití VLA 2.0 se však neomezuje pouze na autonomní řízení. Najde uplatnění i v humanoidních robotech IRON a v létajících autech ARIDGE, které XPENG na akci AI Days rovněž prezentoval. XPENG plánuje masovou výrobu robotů do konce roku 2026 a rozšíření nízko-výškové letecké dopravy. Tyto projekty ukazují, že XPENG míří daleko za hranice automobilového průmyslu.