web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Nová výpočetní platforma pro vozidla General Motors (GM)

Elektrická i benzínová vozidla koncernu General Motors (patří zde značky jako Cadillac, Chevrolet, GMC nebo Buick) budou od roku 2028 využívat novou centralizovanou výpočetní platformu. Prvním vozidlem s touto novou platformou bude Cadillac ESCALADE IQ. Nová zjednodušená architektura výpočetní platformy výrazně sníží počet modulů ve vozidlech, což výrobci umožní rychleji nasazovat aktualizace softwaru. Auta GM budou vzájemně sdílet data napříč celým firemním portfoliem, což umožní jejich lepší dostupnost a téměř okamžitou reakci na vzdálené ovládání (to je důležité i pro autonomní řízení).

Centralizovaný přístup k výpočetní architektuře propojí všechny systémy vozidla (brzdy, zatáčení, infotainment, bezpečnostní prvky) pomocí vysokorychlostního Ethernetu. Hlavní výpočetní jednotku bude pohánět procesor NVIDIA Thor s 35x vyšším výkonem pro oblast AI aplikací a autonomního řízení než aktuální systémy. Očekává se také výrazné zvýšení výkonu pro infotainment vozidel (2x-4x). GM slibuje aktualizace systému pro autonomní řízení v reálném čase.

Novinkou je také použití unifikované digitální komunikace mezi jádrem systému a třemi agregátory. Agregátory zastávají roli rozbočovačů pro senzory v různých zónách vozidla. To dovolí GM oddělit hardware a software části vozidla, kde hlavní výhodou je možnost instalace aktualizací a vylepšení softwaru bez nutnosti fyzického zásahu do hardware. Samotné agregátory jsou reprezentovány chytrými propojovacími boxy. Nevykonávají žádné logické operace, slouží jen k napojení na centrální jednotku Thor, v níž se odehrává veškerá práce s daty nejen pro autonomní řízení.

Vysoký výpočetní výkon a možnost rychlé distribuce aktualizací tzv. Over-the-Air povede k rychlému nasazování autonomních prvků do vozidel. Nezávislost hardwaru znamená pro GM možnost změnit dodavatele některých částí vozidel, jako jsou kamery, aktuátory nebo displeje, bez nutnosti přepisu kódu jádra systému. Propojení všech komponent bude realizováno technologií „star“, namísto aktuálních spojů typu „point-to-point.“

Díky kombinaci nové architektury, softwaru a rozšíření vozů koncernu GM na světovém trhu, očekává firma novou kapitolu vývoje vozidel. V té se budou auta učit a vylepšovat během své doby používání a architektura umožní rychlejší nástup plně autonomního řízení.

Pro porovnání s některými jinými výrobci uvádíme stručný popis výpočetních architektur ve vozech Tesla a Waymo. Tesla používá vlastní FSD (full self-driving) čip spolu s výpočetní jednotkou Dojo (o nejnovější verzi FSD jsme psali zde). Waymo pak sází na modulární systém se značnou redundancí jednotek a následnou kombinaci dat z několika senzorů.

 

 


 
Úvodní foto - Cadillac ESCALADE IQ, verze 2025 (Zdroj: Cadillac)