Přístup k bezpečnosti v nových vozech Volvo
9. 4. 2025
Dnes je jedním z určujících faktorů vývoje automobilů zajištění stále vyšších bezpečnostních standardů. Zvýšená dostupnost systémů asistence řidiče a snaha o zavedení autonomních vozidel znamená, že přistup k bezpečnějšímu silničnímu provozu není jen planý slib, ale potvrzuje skutečný zájem o jeho naplnění. V této oblasti se můžeme setkat s různými řešeními, které podporují zvýšení bezpečnosti. Za zmínku rozhodně stojí i nový elektro model společnosti Volvo Cars ES90, který je jako první z řad vozů Volvo doplněn o technologii 800V pro delší dojezd a rychlejší nabíjení. Ovšem největší prioritou tohoto modelu je bezpečnost.
Autonomní traktor od Carbon Robotics
7. 4. 2025
Společnost Carbon Robotics přišla s novou inovací, která zavádí autonomní řízení do zemědělství. Tato inovace byla pojmenována Carbon AutoTractor. Tento systém má farmářům umožnit provozovat traktory autonomně, zatímco vzdálení operátoři monitorují jejich provoz. Nejedná se o autonomní vozidlo jako takové, nýbrž o systém, který lze nainstalovat do běžného traktoru, aniž by bylo nutné na něm provést trvalé úpravy.
Nehoda automatizovaného vozu Xiaomi
4. 4. 2025
Po vybudování impéria se spotřební elektronikou se Xiaomi pustila do autonomních elektro vozidel. A jak už to tak bývá, ne vždy je cesta pokroku růžová. Vozidla Xiaomi SU7, stejně jako její verze Max či Ultra, které se liší především výkonem, nemají o incidenty v provozu nouzi. Převážně se jedná o poddimenzování brzdového systému v porovnání s výkonem vozidel. A i přes to, že vozidla získala jedno z nejvyšších hodnocení v nárazových testech C-NCAP (srovnatelné s evropským Euro NCAP a v některých ohledech i přísnější), a byla tak označena za druhá nejbezpečnější čínská vozidla za rok 2024 (první IM L7), ani toto není zárukou 100 % jistoty a jsou okamžiky, kdy ani vysoká bezpečnostní úroveň není nic platná. To se potvrdilo při posledním incidentu, který se stal na čínské vozovce v části Chiqi.
AI a virtuální světy aneb jak Volvo vytváří bezpečnější vozidla
2. 4. 2025
Společnost Volvo Cars nedávno zveřejnila informace o nových metodách, které mají učinit jejich vozy ještě bezpečnějšími. Onou novou metodou je využití virtuálních světů generovaných pomocí umělé inteligence, které pomáhají při vývoji bezpečnostního softwaru, jako je například pokročilý asistenční systém (ADAS).
Lze oklamat senzory autonomního vozidla? Kamery vs. Lidar
31. 3. 2025
Dnes se zaměříme na autonomní vozidla trochu netradičně. Každé autonomní vozidlo využívá svou sadu senzorů v různých kombinacích. Někdo vsází na kamery a radary, někdo raději třeba na Lidary. Každý z nich pracuje na jiném principu, každý snímá jiná data. Kamery zaznamenávají obrazy, lidary a radary využívají zpětně odražené signály. Jak se tyto systémy budou chovat v případě nastražených překážek?
TIER4 odhalují prototyp robotaxi
28. 3. 2025
Společnost TIER4, známá hlavně v souvislosti s open-source softwarem pro autonomní řízení zvaném Autoware, odhalila svůj nový prototyp autonomního robotaxi. Jeho slavností odhalení proběhlo 22. března na akci spolupořádané městem Sagamihara, v japonské prefektuře Kanagawa a japonskou železniční společností JR Central. Nový prototyp robotaxi se obejde bez volantu i pedálů.
Nový Zeekr 9X s G-pilotem
24. 3. 2025
Po fúzi společnosti Zeekr Group a Lynk & Co, která se zaměřuje na plug-in hybridy, přichází na scénu vlajkové luxusní SUV. Čínská značka luxusních elektromobilů (EV) Zeekr oznámila, že nový model prvního EV SUV Zeekr 9X s autonomními schopnostmi úrovně L3, bude oficiálně představen na nadcházejícím dubnovém autosalonu v Šanghaji.
Studie Kalifornské Univerzity v Irvine poukazuje na mezery v bezpečnosti autonomních vozidel
21. 3. 2025
Závěry studie výzkumníků z Kalifornské Univerzity v Irvine prokázaly v reálných podmínkách dříve teoretizované nebezpečí, a to, že různobarevné nálepky umístěné na částech dopravních značek dokážou zmást systémy pro rozpoznávání značek v autonomních autech. Výsledky své práce prezentovali na sympoziu „Bezpečnost sítí a distribuovaných systémů“ v San Diegu. Tato studie byla také první, která ve velkém měřítku provedla evaluaci bezpečnosti systémů pro rozpoznávání značek ve vozidlech nejprodávanějších značek.
Když se snoubí luxus s autonomií (2) – Maserati
17. 3. 2025
Před nedávnem jsme Vám představili autonomii trochu z jiného úhlu, a to v luxusním voze Rolls-Royce. Ovšem tento kousek není ze stájí luxusních vozů jediný. Jasným důkazem je Maserati. Nejde o vůz určený ryze pro přepravu a požitek z luxusu, ale především se cílí na rychlost a maximální komfort, čímž se sportovní vozy Maserati vyznačují především. Jejich autonomním počinem je Maserati MC20, celým názvem Maserati Corse 2020. Tento italský elegán „s ďáblem v těle“ je objevil na trhu již v roce 2020, kdy sjel z výrobní linky tradičního závodu Vale Ciro Menotti v italské Modeně. Od té doby prošel řadou drobných proměn, z nichž jedna zasahuje i do oblasti autonomie.
První komerční Robobus ve Francii
14. 3. 2025
Ve francouzském regionu Drôme byla v pondělí 10. března 2025 oficiálně zahájena počáteční fáze provozu autonomního Robobusu ze stanice Rovaltain business park do Valence TGV. Tento počin je výsledkem partnerství WeRide, Renault a Macif, jejichž cílem bylo dosáhnout prvního plně komerčního nasazení autonomního autobusu v Evropě. Toto partnerství je rovněž důležitým krokem na cestě k zavádění čistých a nízkoemisních řešení autonomní mobility.