web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Autonomní taxíky Waymo na dálnicích

Společnost Waymo oznámila další krok ve vývoji svých autonomních služeb: připravuje provoz vozidel, která nebudou jezdit pouze v rámci měst, ale zvládnou i dálniční provoz. Jde o velký posun – většina dnešních autonomních taxislužeb se zaměřuje na městské prostředí, jednalo by se nejspíš o první takovou službu, která by působila na dálnicích.

Dálnice představují přirozený další krok v rozšiřování automatizace provozu. Samotné Waymo rozšiřuje svoje služby v rámci Bay Area i do měst přilehlých San Franciscu, kde už své služby poskytuje, a potřebuje své zákazníky dovést do cíle alespoň srovnatelně rychle jako konkurenční metody provozu. Na škále jedné městské čtvrti má autonomní taxi velkou výhodu flexibility, pro dopravu na větší vzdálenosti potřebuje i větší rychlost.

 

Provoz na dálnici má svá specifika. Orientace v městském prostředí je pro autonomní systém poměrně složitá, neboť musí věnovat pozornost mnoha objektům rozličných typů – motorová vozidla různých druhů a velikostí, cyklisté, chodci, zvěř. Na dálnici se v běžném provozu nesetkáme s tak širokou škálou účastníků provozu, a dopravního značení také bývá méně. Toto je paradoxně větší problém pro člověka – autonomní systém se nenudí a za volantem neusne.

„Klid“ běžného provozu je však pouze zdánlivý, vozidla se pohybují velice rychle, ovladatelnost a manévrovatelnost vozidla je ve vyšších rychlostech jiná. Pokud dojde k nehodě, následky jsou zpravidla mnohem závažnější. Je proto důležité, aby se autonomní vozidlo spolehlivě naučilo i subtilní činnosti jako udržování správné vzdálenosti od ostatních vozů a zařazení do jízdního pruhu.

S automatizací řízení vozidel na dálnici už nějaké zkušenosti máme. Některé vozy mají k dispozici adaptivní tempomat (Adaptive/Intelligent Cruise Control), což je „chytřejší“ verze běžného tempomatu, který rychlost nejen udržuje, ale i přizpůsobuje vzdálenosti od ostatních aut. I pokročilejší systémy už nějakou dobu existují, v minulosti jsme psali o technologii Ford BlueCruise, v budoucnosti se svezeme „bez rukou na volantu“ například i vozidly BMW. V Japonsku zavedli na stokilometrovém úseku dálnice jízdní pruh vyhrazený pro autonomní kamiony.

Waymo jde v mnoha ohledech o krok dál, její vozidla by plynule přecházela z městských ulic na běžné dálnice, bez nutnosti zavádět speciální jízdní koridory. Pokud se společnosti podaří tuto technologii úspěšně nasadit, otevře se jí možnost rozšířit služby do mnohem větších oblastí, mimo centra velkých amerických měst. Představy o univerzální, dostupné a praktické autonomní dopravě se zase o něco více přiblíží realitě.

 

 


 
Úvodní foto - Waymo taxi (Zdroj: Waymo)