web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Autonomní jízda jako služba

Byť německá automobilka Volkswagen ještě před několika lety vyvolávala dojem, že ji autonomní řízení až tak moc nezajímá, dění poslední doby jasně ukazuje, že tomu tak ani zdaleka není. Dosavadní aktivity VW jsme shrnuli v únorové aktualitě, následně v březnu byla publikována zpráva, že Volkswagen společně s americkou firmou Argo AI postaví autonomní vozidlo na základě elektromobilu ID. Buzz. Jen o pár dní později se objevila další zpráva, že Argo AI zřidí pobočku v inovačním centru na mnichovském letišti, kde budou v rámci polygonu autonomní vozidla testována. Dle nejnovějších informací by testování v Mnichově mělo započít již letos v létě. Vozidla podle všeho budou mimo jiné osazena LiDARem, který si firma Argo AI sama vyvinula.

Volkswagen

Autonomní vozidlo e-Golf automobilky Volkswagen během testů v Hamburku (foto: Volkswagen)

Další novinkou ohledně rozvoje autonomní mobility ze strany německého Volkswagenu je zmínka o zvažovaném byznys modelu pro zavádění autonomního řízení. Z vyjádření představitelů automobilky vyplynulo, že do budoucna přemýšlejí o funkci autonomního řízení jako o zpoplatněné službě, a to očividně i v případě vozidel v osobním vlastnictví. Dle výroků lze usuzovat, že vývoj autonomních vozidel je mimořádně nákladná činnost, a proto se zpoplatnění použití autonomního režimu jeví jako cesta, jak vynaložené náklady v budoucnu získat zpět. Představa je taková, že by všechna vozidla této značky disponovala výbavou pro autonomní jízdu, ale o její aktivaci by rozhodoval majitel či uživatel podle aktuální potřeby. Pakliže by autonomní řízení použít chtěl, Volkswagen navrhuje, že by si mohl účtovat 7 eur (asi 178 korun) za hodinu jízdy v tomto režimu. Tento způsob uvažování můžeme již několik let sledovat ve sféře počítačových programů, které jsou stále častěji nabízeny formou předplatného na určité období, takže uživatel si je de facto pronajímá, namísto toho, aby zaplatil jednorázový pořizovací poplatek, a tedy program vlastnil, jak to bylo běžné v dřívějšku. Vzhledem k prolínání a sbližování světa automobilového průmyslu a softwarového vývoje myšlenka zpoplatnění doby používání autonomního řízení příliš nepřekvapuje. Dlouhodobě o zavedení předplatného pro využívání asistenčních systémů hovoří firma Tesla.