web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Autonomní kamion Einride poprvé překročil hranice. Startup získal 100 milionů dolarů

Švédská společnost Einride, průkopník v oblasti elektrické a autonomní nákladní dopravy, dosáhla světového milníku. Její bezkabinový kamion eBot uskutečnil první autonomní přejezd státních hranic, a to mezi Švédskem a Norskem. Vozidlo zvládlo cestu zcela bez řidiče na palubě a zároveň prošlo digitálním celním procesem prostřednictvím platformy, která umožnila hladký průjezd bez nutnosti lidského zásahu. Tento úspěch představuje zásadní krok směrem k praktickému využití autonomních vozidel v mezinárodní logistice. „Jedná se o zásadní milník pro celé odvětví dopravy,“ uvedl zakladatel a generální ředitel společnosti Robert Falck (Einride, 2025).

Spolu s technologickým průlomem oznámilo Einride, že od investorů získalo 100 milionů dolarů (cca 2,3 miliardy Kč). Získané prostředky mají být využity k expanzi provozu a dalšímu vývoji autonomní platformy. Podle serveru Bloomberg (2025) se díky tomuto financování hodnota společnosti zvýšila na více než 1 miliardu dolarů, čímž se startup zařadil mezi tzv. „jednorožce“, tedy firmy s miliardovou tržní valuací.

Einride bylo založeno v roce 2016 ve Švédsku a od počátku se soustředí na vytvoření nového ekosystému nákladní dopravy založeného výhradně na elektrických vozidlech, softwaru pro řízení flotil a nabíjecí infrastruktury. Kromě vlastního autonomního modelu eBot, dříve označovaného jako Gen 2 Rigid Large, firma provozuje také konvenční elektrické kamiony od výrobců, jako jsou Daimler Truck nebo Scania. Mezi její zákazníky v Evropě patří společnosti Rewe, Kaufland, Carlsberg či PepsiCo, přičemž své aktivity rozvíjí i mimo evropský trh. V USA působí na vybraných logistických trasách a ve Spojených arabských emirátech spustila v dubajském přístavu Jebel Ali řešení elektrické nákladní dopravy pro operátora DP World.

Samotný kamion eBot je specifický tím, že nemá kabinu ani volant a je poháněn výhradně elektřinou. Jeho provoz zajišťuje softwarová platforma Einride Driver, která se stará o autonomní řízení, a systém Control Tower umožňující dálkové monitorování a správu celé flotily. Tento koncept má přinést nejen snížení emisí, ale také efektivnější využívání kapacit a výrazné úspory v logistice.

První autonomní přejezd hranic je tak víc než jen symbolickým gestem. Ukazuje, že autonomní doprava se stává realitou i mimo testovací prostředí a že technologie dosahují úrovně, která umožňuje jejich reálné nasazení v mezinárodním provozu. Významné je i to, že k tomuto průlomu došlo právě ve Skandinávii – regionu, který je dlouhodobě považován za lídra v oblasti udržitelné dopravy a digitálních řešení. Pokud se podobné projekty podaří rozšířit i do dalších zemí, může to znamenat začátek nové éry v mezinárodní nákladní přepravě.

 




Úvodní obrázek: Autonomní nákladní vůz Einride (zdroj: Einride press kit)