Manévr parkování je jedním z typických příkladů využití automatizovaných systémů při řízení. Má mnoho výhod jak pro řidiče, tak pro dopravní systém jako celek. Ale může vozidlo bez řidiče dostat pokutu za parkování? Ukazuje se, že ano a nejde o ojedinělý případ v USA (Los Angeles).
Parkování může být pro mnoho řidičů problém, zejména v centrech měst, kde je relativně málo parkovacích míst. Navíc parkování někdy vyžaduje zkušenosti a přesnost, například v úzkých ulicích mezi jinými vozidly. Automatizované parkování, které nevyžaduje zásah řidiče, je proto velmi užitečné. To je možné díky množství senzorů, kamer a algoritmů, které minimalizují riziko kolize s jinými vozidly, chodci nebo překážkami. Za zmínku také stojí snížení stresu, spojeného s touto činností pro mnoho řidičů. Pro městský dopravní systém to znamená lepší využití prostoru, protože autonomní systémy „umí“ zaparkovat tak, aby využili prostor efektivně. Zkrácení doby hledání parkovacího místa a plynulejší parkování snižují emise i spotřebu paliva/energie.
Znamená to tedy, že vozidla bez řidiče nemají s parkováním žádné problémy? Bohužel tomu tak zatím není. Zajímavý příklad pochází z Los Angeles, kde jsou autonomní taxi od společnosti Waymo běžnou součástí ulic. Ukazuje se, že Los Angeles je město, kde problém s parkováním trápí jak řidiče, tak autonomní vozidla. Mezi nejčastější přestupky autonomních vozidel patří parkování během čištění ulic, nerespektování dopravního značení (parkování v zónách vyhrazených pro autobusy) nebo přerušení platby u parkovacích automatů.
Před časem kolovala po internetu virální fotografie vozidla Waymo s parkovací pokutou za čelním sklem za parkování na nepovoleném místě. Objevila se také otázka, kdo pokutu zaplatí a zda měla být vůbec udělena, když o místě parkování rozhodl systém, nikoli lidský řidič. Kritici tvrdili, že Waymo by mělo znát pravidla parkování stejně jako běžní řidiči.
Jak se ukazuje, autonomní taxi, která pravidelně jezdí po městě, občas pokuty za parkování dostávají. V roce 2024 to bylo 75 pokut pro Waymo v Los Angeles a 600 pokut v San Franciscu.
Pokuty za přestupky v parkování u autonomních vozidel jsou vázány na vozidlo, nikoli na řidiče a odpovědnost nese společnost, která vozidlo vlastní. Waymo tedy pokuty stále platí, ale zároveň díky těmto incidentům intenzivněji pracuje na vylepšení příslušných systémů, aby se pokutám v budoucnu vyhnula.