web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Autonomní vozidla na turnaji Roland-Garros

Přestože pro nás v Evropě prozatím autonomní vozidla nejsou součastí našeho každodeního života a dosud jako dopravní prostředek nejsou reálnou alternativou, nepochybně jsou nám stale blíže a blíže, například na sportovních a kulturních událostech. Jasným důkazem je spolupráce společností WeRide a Renault Group, v rámci které byl provozován autonomní minibus na francouzských ulicích běhěm tenisového turnaje Roland-Garros.

Dříve jsme psali o provozu minibusu v francouzském region Drôme, dále i o autonomních autobusech v Hamburku, a dokonce i o autonomním vozidle na Oktoberfestu v Bavorsku. Zde všude vzbuzují v lidech autonomní vozidla zájem, ale I naději, že se stanou budoucností veřejné dopravy.

Autonomní minibusy jsou příkladem řešení směřujícího k bezpečné a efektivní veřejné dopravě. Navíc jsou šetrné k životnímu prostředí a poskytují obyvatelům vysokou úroveň dostupnosti a komfortu.

Během posledních pár dnů společnost WeRide poskytovala autonomní minibus pro přepravu na turnaji Grand Slam Roland-Garros 2025. Vozidlo, pojmenované Robobus, operuje na 4. úrovni automatizace (plná autonomie, která operuje jen ve specifických podmínkách). Jedná se o první autonomní minibus, který byl komerčně nasazen ve velkém měřítku. Vozidlo mělo svoji premiéru už minulý rok, právě na tomto turnaji, kde prokázalo vysokou úroveň bezpečnosti a spolehlivosti ve skutečných podmínkách. Proto se na letošní turnaj v Paříži opět vrátila (od 28. 5. do 8. 6. 2025).

Trasa Robobusu byla dlouhá 2,8 km a jízda zabrala zhruba 12 minut, přičemž propojovala lokality Avenue de la Porte d'Auteuil, Place de la Porte d'Auteuil, P1 Carrefour des Anciens Combattants car park a Village de Roland Garros. Autobus jezdil během celého dne, oproti loňskému roku však letos byly nově provozovány i noční jízdy, a to až do půlnoci. Navzdory náročným nočním podmínkám, tedy špatnému a proměnlivému osvětlení, zvládnul Robobus provoz bez problémů.

Není pochyb, že každým rokem bude v Evropě k vidění stale více autonomních vozidel. Než se však stanou běžnou součástí městské a meziměstské dopravy, nacházejí postupně uplatnění na letištích, ve vyhrazených oblastech městských center, v rámci turistický atrakcí, na sportovních událostech a podobných příležitostech. Stojí také za zmínku, že snahy o vytvoření chytřejší dopravy ve Francii jsou celo státním zájmem a dostávají se do povědomí ve stále větším množství měst.


 
Úvodní foto: Ilustrační obrázek autonomního nimibusu. (Zdroj: AI Copilot)