web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Autonomních vozidel bez obsluhy v Číně rychle přibývá

Prakticky každý den dává Čína najevo, že v doméně autonomní mobility se s ní musí počítat. Nejlidnatější země světa šikovně kombinuje tento dostatek lidských zdrojů a investice do jejich vzdělávání prostřednictvím financování studií na prestižních západních univerzitách s dlouhodobou průmyslovou špionáží a krádežemi duševního vlastnictví nejpokročilejších technologií. Nejen v případě autonomních vozidel se proto vehementně dere na špici vývoje. Ukázkou je přibývající počet autonomních vozidel, jež jezdí na čínských veřejných komunikacích bez bezpečnostního řidiče za volantem. Jako první získala povolení k tomuto typu provozu společnost WeRide díky využití dálkového řízení coby podpůrného bezpečnostního prvku. Od července loňského roku její autonomní vozidla bez přítomnosti bezpečnostního řidiče za volantem, byť člověk je stále přítomen na zadních sedadlech, najezdila již více než sto tisíc kilometrů v ulicích města Kanton. Celkem má WeRide na svém kontě přes 4,5 milionu autonomních kilometrů na veřejných komunikacích v Číně.

Baidu

Dvojice autonomních vozidel Hongqi E-HS3 společnosti Baidu (foto: Baidu)

Další čínskou firmou provozující autonomní vozidla bez bezpečnostního řidiče za volantem je Baidu. V tomto případě se navíc nejedná jen o testování, ale od neděle 2. května bude v Pekingu robotaxi Apollo Go obsluhované v autonomním režimu s obsluhou pouze na sedadle spolujezdce zpřístupněno veřejnosti. Půjde o komerční službu, jedna jízda bude zpoplatněna částkou 30 čínských jüanů (zhruba sto korun). Autonomní taxislužba by měla být dostupná v oblasti parku Shougang, což by mimo jiné mělo být i jedno z dějišť zimních olympijských her v roce 2022. Baidu se tak připravuje na příští rok, kdy by společnost ráda přepravovala návštěvníky olympiády. Připomeňme, že úplně první čínské robotaxi bez jakékoli obsluhy na palubě zpřístupnila veřejnosti letos v únoru společnost AutoX ve městě Šen-čen.