web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Gatik stále roste a nově testuje provoz bez obsluhy na palubě

Jakkoli se společnost Gatik, která se soustředí na obsluhu takzvané prostřední míle, může jevit jako malý hráč na poli autonomní mobility, konstantní pokroky této firmy ukazují, že se jedná o velice ambiciózní a perspektivní podnik. Tato americká firma vyvíjející systém autonomního řízení pro dodávková vozidla spolupracuje od roku 2019 s obchodním řetězcem Walmart, pro nějž obsluhuje trasu mezi logistickými centry ve městě Bentonville ve státě Arkansas. Na konci loňského roku Gatik oznámil, že začne tuto trasu obsluhovat autonomními vozidly bez bezpečnostního řidiče, k čemuž letos skutečně došlo. Kromě tohoto zcela zásadního kroku Gatik pracuje na expanzi svých aktivit i do dalších lokalit, a to jak v rámci Spojených států, tak i Kanady, navíc firma letos na jaře navázala strategické partnerství s automobilkou Isuzu, jejíž dodávková vozidla série N nově zavedla do svého vozidlového parku. S tím souvisí i nejnovější událost, kdy v souvislosti s obdržením investice ve výši 85 milionů dolarů (asi 1,8 miliardy korun) oznámila firma Gatik otevření přepravního depa ve městě Dallas v Texasu v areálu AllianceTexas Mobility Innovation Zone.

Gatik

Autonomní dodávkové vozidlo Isuzu série N firmy Gatik s panoramatem Dallasu (foto: Gatik)

Stát Texas je mezi vývojáři autonomních nákladních vozidel mimořádně oblíbený, což je dáno zejména významem tohoto jižanského státu z hlediska velikosti nákladní přepravy. Jinak řečeno, je zde velká přirozená poptávka po nákladní dopravě, a tedy vývojáři autonomních vozidel lačnící po nasazení svých systémů v reálných podmínkách s komerčním potenciálem zde snadno naleznou uplatnění. Kromě firmy Gatik již v Texasu delší dobu působí například společnost Nuro s menšími autonomními doručovacími vozidly R2, anebo Aurora, Waymo, TuSimple či Kodiak Robotics provozující velká autonomní nákladní vozidla.