web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Grab a WeRide spouštějí autonomní přepravu v Singapuru

Společnost Grab oznámila svůj plán spustit ve spolupráci se společností WeRide službu Ai.R (Autonomously Intelligent Ride), která nabídne obyvatelům Singapuru jízdy autonomními vozidly, konkrétně autonomními minibusy. Bude se jednat o flotilu 11 vozidel, které budou obsluhovat dvě trasy v městské čtvrti Punggol.

O jaké společnosti se zde jedná? Grab, nebo přesněji Grab Holdings Inc. je nadnárodní technologická společnost sídlící v Singapuru. Provozují tzv. „super-aplikaci“ Grab, což je víceúčelová platforma poskytující různé typy služeb (např. nákupy, rozvozní služby, finanční služby, mobilitu apod.). Zaměřují se na trh v jihovýchodní Asii. WeRide je čínská společnost, která se zabývá autonomním řízením, vývojem autonomních vozů a jejich testováním. O společnosti WeRide na našich stránkách zdaleka nepíšeme poprvé. O WeRide se dočtete třeba ve článcích o autonomních taxi v Rijádu , či v aktualitě o prvním komerčním robobusu ve Francii . WeRide se soustředí hlavně na Čínu a jihovýchodní Asii, ale aktivně se snaží expandovat do zahraničí, Evropu nevyjímaje.

Zmíněná flotila 11 vozů služby Ai.R zahrnuje dva různé modely autonomních vozidel od WeRide. Jedná se o pětimístný minibus GXR a osmimístný minibus, jehož model je nazývaný jménem „Robobus“. Oba modely obdržely příslušené certifikace pro provoz na veřejných silnicích v Singapuru. I přesto však bude během počáteční fáze na palubě autonomních vozů přítomen trénovaný bezpečnostní operátor. Vozidla všemi typy senzorů, které u autonomních vozidel typicky najdeme. Kombinují pokročilé kamery, radar a lidary (lidar je technologie, která využívá odrazu laserových paprsků pro detekci okolních objektů). Dohromady senzory poskytují 360° pokrytí okolí vozidla s dohledem 200 metrů, přičemž by si údajně měly poradit i při silném dešti. (Právě déšť je známou slabinou zejména lidarové technologie.)

V září tohoto roku má začít počáteční fáze, kdy se budou vozidla s bezpečnostními operátory na palubě seznamovat s trasou. Až teprve začátkem roku 2026 se očekávají první jízdy s cestujícími. Předtím, než se na palubu autonomních minibusů dostanou první zákazníci, budou tedy mít vozidla za sebou již stovky provedených jízd.

V zásadě jde tedy o relativně standardní postup nasazení autonomních vozidel, který se příliš neliší od toho, co známe z jiných projektů. Vozy jsou vybavené všemi typickými senzory a budou obsluhovat předem určenou a otestovanou trasu, kde z počátku zajistí dohled bezpečnostní řidiči. Vzhledem k tomu, že testování probíhá na veřejných silnicích, je však standardní postup něčím, co je jistě na místě. Nasazení autonomního vozidla v novém místě je pokaždé unikátní výzva a podmínky nikdy nejsou úplně stejné. Standardní postup a důraz na bezpečnost jsou proto rozhodně dobrou praktikou, která si zaslouží respekt.

 

 


 

Mohlo by Vás také zajímat:

Rijád spouští službu autonomních taxi. Saudská Arábie míří k dopravě budoucnosti

První komerční Robobus ve Francii

UBER a Momenta plánují testovat v Německu


 
Úvodní obrázek: Ilustrativní obrázek (zdroj: ChatGPT)