web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Jsme připraveni na sdílená automatizovaná vozidla ve veřejné dopravě?

Sdílená autonomní vozidla by mohla být sociálně inkluzivní řešení. V Paříži u příležitosti výstavy Salon des Maires et des Collectivités Locales 2024 představilo společenství Movin'On, které se zajímá o automatizovaná vozidla a které řídí organizace Macif (org. La Communauté d'Intérêt Movin'On sur leVéhicule Automatisé), výsledky svého průzkumu o připravenosti různých oblastí francouzského území na zavedení sdílené automatizované mobility. Průzkum byl proveden mezi místními zúčastněnými stranami a byl použit jako základ pro vytvoření „indexu připravenosti území“.

Cílem průzkumu bylo mimo jiné posoudit schopnost místních orgánů přizpůsobit automatizovanou sdílenou mobilitu ve prospěch svých obyvatel. Kromě toho bylo cílem poskytnout jasnou vizi pro zavedení dopravy bez řidiče. Průzkumu se zúčastnilo 194 osob (10 % úředníků a 90 % komunitních pracovníků) ze 182 francouzských meziobecních orgánů. Respondenti museli odpovědět na otázky týkající se jejich znalostí o automatizovaných vozidlech, fyzické a digitální infrastruktuře, dostupných zdrojích a také potřebách místních komunit v oblasti mobility a obecného zájmu o automatizovanou kyvadlovou dopravu.

Na základě dotazníku byl vytvořen „index připravenosti“, nástroj, pomocí něhož lze vyhodnotit 5 dimenzí: potřeby veřejné dopravy, znalosti a informace o automatizovaných vozidlech, zájem o automatizovanou kyvadlovou dopravu a autobusy, zdroje, fyzickou a digitální infrastrukturu. Maximální počet bodů je 100 a každá dimenze může být ohodnocena maximálně 20 body.

Průzkumy ukázaly, že navzdory omezené znalosti právního rámce a technologií souvisejících s automatizovanou mobilitou (hodnocení 4,8/20) mají jednotlivá území značnou poptávku po veřejné dopravě (hodnocení 13,5/20) a jejich obyvatelé mají zájem o inovativní řešení, jako je kyvadlová doprava (hodnocení 8,8/20). Infrastruktura, a to jak fyzická, tak digitální, byla shledána jako důležitý prvek, který je třeba zlepšit především ve venkovských a příměstských oblastech (hodnocení 7,8/20). Lidské a finanční zdroje se liší podle zkoumaného území (hodnocení 10,4/20).

Díky těmto výsledkům má každá obec možnost zavést konkrétní opatření, která urychlí zavádění automatizované mobility ve veřejné dopravě a rozvíjet ty aspekty, které dosud brzdily pokrok.

Z průzkumu také vyplývá, že města jsou na zavádění sdílené automatizované mobility připravena více než venkovské a příměstské oblasti (např. metropolitní oblasti - 61,1, příměstské obce - 40,9). Tyto rozdíly mohou být způsobeny různým stupněm přípravy infrastruktury a znalostí právního rámce.

Průzkum vytvořený Movin'On dokonale odpovídá mottu organizace: „ Mobilita pro všechny, autonomie pro všechny, prostřednictvím společného automatizovaného vozidla “. Řešení založená na inovacích a technologickém pokroku mohou zlepšit mobilitu obyvatel, zejména ve venkovských a příměstských oblastech a vytvořit takzvanou „inkluzivní mobilitu“.