web Autonomne.cz

odkaz na homepage

LiDARy na vozidlech Tesla

Když v dubnu roku 2019 Elon Musk prohlásil, že kdokoli, kdo využívá pro autonomní řízení LiDAR, je odsouzen k neúspěchu, rozbouřil dosud neutišené diskuse, zda LiDAR skutečně je, anebo není nezbytný pro autonomní řízení. Muskovo prohlášení však spíše než z technologického hlediska zaznívalo z hlediska obchodního, protože snahou automobilky Tesla je prodávat zákazníkům vozidla nyní, a tedy za dostupné ceny, a ne až někdy v budoucnu, jakmile klesnou ceny drahých senzorů jako je právě LiDAR na přijatelnou mez. Tesla se proto vydala cestou strojového zpracování obrazu pocházejícího výhradně z kamer, které jsou velice levné. Prozatím s tímto přístupem dosáhla vozidla firmy Tesla na druhou úroveň automatizace. Autonomní řízení, o kterém Musk tak často mluví, však zatím není na pořadu dne. Možná o to větší pozdvižení vyvolávají občasné případy, kdy někdo na silnici potká některé z vozidel Tesla, jež na střešních nosičích nese sestavu senzorů, mezi nimiž nechybí ani kontroverzní LiDAR.

Tesla Model 3

Elektromobil Tesla Model Y s LiDARy na střešních nosičích ve městě Palm Beach na Floridě (foto: Grayson Brulte)

Prozatím nejnovějším případem takového pozorování je Tesla Model Y s LiDARy firmy Luminar spatřená na Floridě ve městě Palm Beach. Celkovou zajímavost podtrhla kalifornská registrační značka vozidla, která je vydána na výrobce (MFG), tedy se evidentně jedná o vozidlo automobilky Tesla. Začaly se proto vcelku nepřekvapivě objevovat spekulace, zda se nakonec Tesla nerozhodla začít ve svých vozidlech LiDAR používat. Byť taková domněnka zní senzačně a podněcuje fantazii, skutečnost je téměř jistě mnohem prostší. Důvodem, proč Tesla Model Y nesla na střešním nosiči dodatečné senzory, je kalibrace systému, kterým je vozidlo standardně vybavené. V angličtině se pro tento proces používá označení „ground truth". Takže jednoduše řečeno, Tesla neusiluje o využívání nových senzorů ve svých vozech, ale slouží jí k ověřování správnosti a přesnosti fungování systému, který ve vozidlech již je. Nutno dodat, že se nejednalo o první pozorování tohoto typu. Jmenujme například v loňském roce v Kalifornii spatřený Model S s dodatečnými senzory na střešním nosiči, taktéž s registrační značkou výrobce. Existují i případy, že si vozidlo automobilky Tesla jako platformu pro své experimenty vybrali i jiní vývojáři, což byl dle všeho případ vozu Model 3 s dodatečnými senzory spatřený v belgické Lovani.