web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Lotyšsko podniká kroky k autonomní mobilitě

Lotyšsko je dalším evropským státem, který pracuje na zavedení služeb veřejné dopravy na úrovni SAE 4. Tento projekt je výsledkem spolupráce společností Imagry a Carguru, které nabídnou uživatelům autonomní službu ride-hailingu na oblíbené trase. Jedná se o službu komerční přepravy pasažérů na objednávku, která pasažérům umožňuje spojit se s jinými pasažéry a využít pro plánovanou cestu vozidla v jejich osobním vlastnictví. Projekt je podporován lotyšským Ministerstvem hospodářství, které vytváří základy pro autonomní mobilitu v této pobaltské zemi.

V Evropě se objevuje stále více řešení zaměřených na autonomní mobilitu. Velmi často cesta k inovativním dopravním řešením začíná spoluprací společnosti specializující se na sdílení jízd s firmou, která poskytuje autonomní technologie. Stejně je tomu v Lotyšsku u nedávno oznámené spolupráce společností Imagry a Carguru. V tomto partnerství je Imagry zodpovědná za aspekty přímo související s autonomií, konkrétně za vývoj aplikací autonomního řízení založených na AI, bez nutnosti použití HD map. Jejich architektura funguje v reálném čase a dokáže se integrovat s různými platformami, což umožňuje výrobcům automobilů a dopravním operátorům vytvářet řešení úrovně L3 a L4. To umožňuje rychlé zavedení a snadnou škálovatelnost. Stojí za zmínku, že řešení Imagry se již osvědčila v zemích jako USA, Německo, Japonsko a Izrael. Společnost Carguru je průkopnickou lotyšskou službou car-sharingu, která disponuje elektrickými vozidly. Podle svých zásad má být alternativou k tradičnímu osobnímu automobilu a nabízet chytré, udržitelné služby – dostupné, cenově výhodné a šetrné k životnímu prostředí. Důležitým prvkem této iniciativy je zapojení Ministerstva hospodářství, které vytváří právní, technické a provozní základy pro budoucnost autonomních vozidel.

 

 

Jak bude služba vypadat?
V rámci služby budou využívány roboshuttly, určené k přepravě cestujících (v první fázi maximálně 3 cestující). Trasa povede mezi letištěm v Rize a Pomníkem svobody, celkem v délce 9,8 km. Důležité je, že roboshuttly budou jezdit po veřejných komunikacích v běžném provozu. Jak uvádějí tvůrci: „Ve finální fázi, plánované na rok 2027, budou roboshuttly Carguru nabízet možnost rezervace placených jízd do libovolného místa prostřednictvím speciální aplikace“ jak se můžete dočíst na stránkách Carguru.

Za zmínku stojí, že dohodu mezi společnostmi provázejí čtyři klíčové strategické cíle. Prvním je zlepšení bezpečnosti na silnicích, přičemž 90 % nehod je způsobeno lidskou chybou a autonomní vozidla to mohou změnit. Druhým cílem je zlepšení veřejné dopravy. Jde jak o řešení rozšířeného problému nedostatku řidičů v Evropě, tak o zvýšení kvality služeb a snížení nákladů, díky čemuž by cestující mohli být více motivováni využívat veřejnou dopravu místo soukromých automobilů. Třetím cílem je udržitelný rozvoj. Sdílení autonomních elektrických vozidel může přispět ke snížení emisí škodlivých látek do ovzduší a ke snížení dopravních zácp. Posledním, čtvrtým cílem je podpora hospodářského růstu prostřednictvím vytváření nových investic a pracovních míst v sektoru pokročilých technologií.

Tato dohoda se tak může stát milníkem ve vývoji autonomní mobility v Lotyšsku a pobaltských zemích.




Úvodní ilustrační foto. (Zdroj: AI, Copilot)