Berlínský startup MOTOR Ai hlásí důležitý milník. Od investorů získal 20 milionů dolarů, které firmě pomohou dotáhnout certifikaci a zahájit širší provoz své technologie autonomního řízení úrovně 4 na veřejných silnicích. MOTOR Ai je mezi prvními evropskými firmami, které cílí na L4 autonomii s plnou auditovatelností a souladem s evropskou regulací už od počátku.
Zatímco řada globálních hráčů sází na obrovská data a složité „black-box“ modely strojového učení, MOTOR Ai se vydal jinou cestou. Jejich systém využívá principy aktivní inference inspirované neurovědami, aby rozhodoval srozumitelně a předvídatelně – což je klíčové pro bezpečnost i možnost certifikace. Systém vyhodnocuje okolní situaci na základě senzorických dat a volí optimalizovanou reakci. Nejen že to zvyšuje bezpečnost, ale zároveň to umožňuje systém certifikovat a auditovat – což je klíčové zejména v evropském právním prostředí.
Nově získané prostředky firma využije k dokončení procesu tzv. typového schválení (type approval), tedy oficiální certifikace pro provoz na veřejných komunikacích. Už letos by se první vozidla s touto technologií mohla objevit v několika německých regionech, zatím ještě s přítomností bezpečnostního řidiče. Plně autonomní provoz bez řidiče se plánuje na rok 2026.
Za technologickým vývojem stojí berlínský tým, který systém buduje bez zapojení externích dodavatelů už od roku 2017. Vývoj od začátku probíhal v úzké spolupráci s regulačními úřady, což umožnilo řešení přizpůsobit nejen technickým, ale i právním a etickým požadavkům evropského prostředí.
Systém vyvinutý firmou MOTOR Ai už nyní odpovídá celé řadě přísných evropských i mezinárodních požadavků. Patří mezi ně například norma ISO 26262, která se zaměřuje na funkční bezpečnost automobilové elektroniky a klade extrémní důraz na minimalizaci rizik v krizových situacích – od selhání senzorů až po softwarové chyby.
Důležitou roli hrají také homologační předpisy OSN (UNECE), které určují technické parametry a podmínky schválení vozidel pro provoz na veřejných silnicích – bez jejich splnění nemůže žádné autonomní vozidlo jezdit legálně po evropských dálnicích nebo ve městech.
Firma také počítá s plným souladem s evropským nařízením GDPR, tedy s přísnou ochranou osobních údajů – například z kamer nebo senzorů. Vedle toho se systém připravuje na požadavky AI Actu, prvního komplexního evropského rámce pro regulaci umělé inteligence, který klade důraz na transparentnost, dohledatelnost a eliminaci diskriminačních rizik.
A protože každé vozidlo je zároveň propojené zařízení, musí MOTOR Ai myslet i na kybernetickou bezpečnost. Už dnes proto vyvíjí systém v souladu s připravovaným Cyber Resilience Actem, který má zajistit odolnost proti hackerským útokům a zranitelnostem síťově připojených technologií.
Investoři vnímají MOTOR Ai jako strategické evropské řešení, které nabízí autonomii jako službu s důrazem na bezpečnost, transparentnost a veřejný zájem. Na rozdíl od některých globálních konkurentů, kteří testují bez dostatečného dohledu, MOTOR Ai prosazuje auditovatelnost a postupné zavádění v souladu s regulacemi. Představuje tak příklad evropského přístupu, který může být reálnou alternativou ke globálním technologickým modelům.