web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Navya zkouší provoz bez operátora na palubě

Francouzská společnost Navya, jež je známa coby výrobce autonomního minibusu Autonom Shuttle (dříve pojmenovaného Arma), zahájila 22. června ve spolupráci se společností Keolis okružní linku v rámci uzavřeného areálu Národního centra sportovní střelby v městě Châteauroux. Linku dlouhou 1,5 km obsluhuje nová generace minibusu nazvaná Autonom Shuttle Evo. Vozidlo se pohybuje nejvyšší rychlostí 18 km/h, přičemž společnost Navya vůbec poprvé zkouší provoz svého produktu bez operátora (bezpečnostního řidiče) na palubě vozu. Dohled nad vozidlem je vzdálený, v tomto případě z dispečerského střediska operátor dohlíží na funkčnost systémů a bezpečnost provozu.

Navya Autonom Evo

Navya Autonom Shuttle Evo (foto: Navya)

Absence bezpečnostního řidiče potažmo operátora na palubě autonomního vozu je zásadním krokem směrem k rozvoji autonomie. Dokud totiž do řízení určitým způsobem zasahuje proškolený personál fyzicky přítomný ve vozidle, jsou autonomní prostředky stále jen technologickým demonstrátorem, jenž má k reálnému nasazení, navíc s ekonomickým přínosem, ještě poměrně daleko. Krok k dispečerskému středisku s operátorem, který na provoz vzdáleně dohlíží, je tudíž důležitý moment, byť se stále jedná o provoz v uzavřeném prostředí. Nasazení autonomních vozidel bez bezpečnostního řidiče v rámci přepravní služby pro cestující v běžném provozu prozatím reálně zkouší jen americká společnost Waymo.