Americká administrativa oznámila záměr rozvolnit některá pravidla regulující testování autonomních vozidel. Chce tak usnadnit americkým společnostem vývoj a nasazení autonomních vozů a dostihnout tak v inovacích Čínu, která má v této oblasti náskok. Čína zase naopak pravidla zpřísňuje, a to kvůli obavám o bezpečnost vyvolaným nedávnou tragickou nehodou.
Americká agentura NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), která reguluje mimo jiné i testování a provoz autonomních vozidel, oznámila, že změní pravidla k umožnění snazšího nasazení autonomních vozidel na veřejných silnicích. Má jít o dvě hlavní změny. První z nich je narovnání podmínek pro využívání importovaných modelů autonomních vozidel a modelů domácích výrobců. Importované modely byly dosud oproti domácím zvýhodněné tím, že na základě výjimky nemuseli splňovat některé podmínky. Domácí modely mají být nyní od stejných podmínek oproštěny také. Druhou změnou je odstranění nepotřebných a nadbytečných požadavků pro hlášení nehod autonomních vozidel a vozů s pokročilými asistenčními systémy. NHTSA ale nezmínila bližší detaily o tom, jak se proces hlášení nehod změní. Americká agentura NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), která reguluje mimo jiné i testování a provoz autonomních vozidel, oznámila, že změní pravidla k umožnění snazšího nasazení autonomních vozidel na veřejných silnicích. Má jít o dvě hlavní změny. První z nich je narovnání podmínek pro využívání importovaných modelů autonomních vozidel a modelů domácích výrobců. Importované modely byly dosud oproti domácím zvýhodněné tím, že na základě výjimky nemuseli splňovat některé podmínky. Domácí modely mají být nyní od stejných podmínek oproštěny také. Druhou změnou je odstranění nepotřebných a nadbytečných požadavků pro hlášení nehod autonomních vozidel a vozů s pokročilými asistenčními systémy. NHTSA ale nezmínila bližší detaily o tom, jak se proces hlášení nehod změní.
Ve výsledku tak budou odstraněny některé legislativní nadbytečnosti, a požadavky na hlášení incidentů budou nyní volnější. Americká administrativa si od toho slibuje povzbuzení inovací, které pomůže americkým společnostem v konkurenčním zápasu s čínskými výrobci. Na druhou stranu je nutno podotknout, že povinnost hlášení nehod je nesmírně důležitá pro zkoumání nehodovosti a bezpečnosti autonomních vozidel. Aktuální pravidla pro hlášení nehod sice mají řadu nedostatků, přesto jde o cenné informace pro výzkum. Na to, zda budou nová pravidla ve výsledku zefektivněna nebo jen osekána si zatím musíme počkat.
Zatímco Amerika plánuje rozvolnění, v Číně jsou regulace naopak utahovány. Čína zaznamenala prudký rozvoj v oblasti autonomie a elektromobility, který přesáhl i jejich vlastní odhady růstu. V reakci na tragickou nehodu vozu Xiaomi, o které jsme psali zde, se v Číně otevřela debata o bezpečnosti a nekalých marketingových praktikách automobilových společností. Ty prý v reklamních prohlášeních nadhodnocují skutečné vlastnosti svých vozů a jejich zákazníci mají falešnou důvěru v jejich schopnosti. O těchto regulacích jsme psali v tomto článku. Nejde ale jen o marketing. Jde také o zákaz veřejného beta testování, striktně regulované aktualizace na dálku (over-the-air updates), zákaz automatického parkování bez řidiče uvnitř a přivolání vozidla na dálku, i nemožnost vypnout monitorovací systémy ve vozidle, které řidiče nutí udržovat ruce na volantu. Vedle toho zavádí i nové regulace pro baterie do elektromobilů. Slovo „bezpečnost“ se v Číně poslední dobou stalo klíčovým slovem pro většinu výrobců.
Vidíme tak dvě protichůdné tendence. Amerika rozvolněním pravidel příslovečně „šlape na plyn“, aby mohla Číně nadále konkurovat. Čína si naopak uvědomuje, že je tempo vývoje až příliš rychlé, a „šlape na brzdu“ formou restrikcí a regulací. Najít tu správnou rovnováhu mezi inovací a bezpečností není jednoduché. Budoucí vývoj ukáže, jak se tyto strategie osvědčí.
Mohlo by Vás také zajímat:
Čína zakazuje výrobcům používat termíny „autonomní řízení“ a „chytré řízení“ v reklamách
Nehoda automatizovaného vozu Xiaomi
Waymo bude dostupné na Market Street v San Franciscu