web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Ochranná známka pro Tesla Robotaxi neuspěla

I přes to, že se společnost kasá svými vozy a pokročilými technologiemi, prohlašují o sobě „Jsme AI, robotická společnost“, tak fantazie a kreativita při pojmenovávání jejich vozů značně pokulhává.

Před pár dny oznámil Úřad pro patenty a ochranné známky Spojených států USPTO (United States Patent and Trademark Office), že žádost na ochrannou známku společnosti Tesla pro své nové vozy pod označením „Robotaxi“ byla zamítnuta. Není se čemu divit. Při množství konkurentů, provozujících autonomní taxislužby na mnoha místech světa, je tento pojem pouze popisný, a navíc široce používaný, jak trefně argumentoval USPTO. Ovšem pro Teslu to ani tak není zatím definitivní tečka. Ještě má čas rozhodnutí zpochybnit a do třech měsíců podat odvolání. Pokud doloží veškeré marketingové materiály (brožury, příručky), návody, údaje z webových stránek atd., které se týkají daného výrobku, kde hodlají toto označení používat. Rovněž budou muset obhájit originalitu ve srovnání s konkurencí na trhu. Klíčovými pojmy jsou „Robo“, „Robot“, Robotic“.

Tímto kolečko neoriginality názvů produktů Tesla vs USPTO nekončí. S velkým úspěchem se také nesetkalo označení „Cybercab“, jelikož Tesla si zažádala o toto označení později než jiné společnosti. Několik dalších společností totiž ještě před Teslou zažádalo o ochrannou známku pro označení obsahující či začínající na „Cyber“, včetně jednoho s označením přímo „Cybercab“. O ochrannou známku pod názvem „Robobus“ Tesla zažádala rovněž, ovšem zde stále čeká na vyjádření.

Vzhledem k tomu, že v příštím měsíci chce společnost nasadit své dvoumístné autonomní elektromobily do Austinu v Texasu, je na zváženou, zda ono doposud neoficiální označení vozu nebude překážkou. A jak vlastně vozidlo vypadá? Ve vozidle není žádný volant ani pedály. Přítomnost bezpečnostního řidiče je tedy vyloučena. Tato vozidla budou minimálně po dobu testování spoléhat na teleoperátora, aby se zvládly všechny potencionální problémy, které jsou prozatím příliš komplikované pro samotné vozidlo. Jak moc budou operátoři vytíženi se teprve ukáže. V loňském roce proběhlo testování systémů FSD (Full Self-Driving) společnosti Tesla, kdy došlo v průměru k jednomu lidskému zásahu každých 13 mil (cca 21 km). Rovněž probíhají studie ve spolupráci s Národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu NTHSA (National Traffic Highway Safety Administration) zaměřené na asistenční systémy Tesly, které používají pouze optické kamery a mohou být poměrně snadno oklamány například slunečním zářením nebo fiktivním obrazem vozovky, jak jsme vám již dříve ukazovali. Nechejme se tedy překvapit, jak tyto kauzy okolo společnosti dopadnou.


 
Úvodní foto: Logo USPTO a Tesla (Zdroj: USPTO a Tesla)