Spolupráce švýcarské společnosti SBB, kantonu Curych a Swiss Transit Lab přinesla projekt, v jehož rámci doplní automatizovaná vozidla nabídku služeb pro cesty na nádraží a z nádraží pro obyvatele venkovských oblastí. Pilotní projekt bude realizován v obcích Furttal a bude zahájen na jaře 2025. Obyvatelé této oblasti budou moci službu využívat po dokončení testování. Cílem projektu je vytvořit nové způsoby cestování veřejnou dopravou a nabídnout ekonomičtější a flexibilnější služby zejména pro obyvatele venkovských oblastí a aglomerací.
V tomto projektu se vývojáři zaměřují na rozvoj místní veřejné dopravy. V pilotním projektu bude doprava na nádraží a z nádraží zajišťována pomocí automatizovaných vozidel. Prostřednictvím počátečních testů a následného poskytování služby obyvatelům obcí Furttal zjistíme, jaké rámcové podmínky pro automatizované služby by se měly v budoucnu rozvíjet. To zahrnuje aspekty, jako jsou obchodní modely, náklady, typy služeb nebo manipulace. To vše podpoří specializovaná řešení pro budoucí veřejnou dopravu.
A z čeho přesně bude tento projekt sestávat? Za prvé, partneři projektu předpokládají, že automatizovaná vozidla bez řidiče budou monitorována centrálním řídicím střediskem. Před vlastní testovací fází budou tato vozidla používána na silnici a jejich technologie bude kalibrována v oblasti, ve které budou vozidla v dalších fázích provozována. Cílem je, aby bylo možné vozidla optimálně přizpůsobit chování ostatních účastníků silničního provozu. Pozoruhodné je, že v této fázi (před automatizací řídicího systému) budou zapojeni řidiči, kteří zajišťují bezpečnost.
Další fází bude testovací fáze. Její zahájení je naplánováno na jaro 2025. Tvůrci tohoto projektu uvádějí, že bezpečnost je v tomto úkolu prioritou. Z tohoto důvodu je celý pilotní projekt pečlivě sledován Spolkovým úřadem pro silnice (FEDRO). V každé nejasné situaci budou vozidla schopna požádat o lidskou pomoc.
Pokud budou úkoly testovací fáze úspěšně splněny, budou moci obyvatelé obcí Furttal tuto službu využívat. „Zpočátku bude k dispozici několik vozů, které bude možné objednat za poplatek prostřednictvím aplikace. Vozidlo vyzvedne cestující na konkrétní zastávce v dané oblasti a odveze je do zvoleného cíle. V pozdější fázi budou využívány také mikrobusy,“ - uvádí se na internetových stránkách jednoho z partnerů.
Důležité je, že zapojení místní komunity je velmi důležité, což dokazuje i informační schůzka pro veřejnost, která se bude konat v lednu.
Je třeba také zdůraznit, že pro kanton Curych je rozvoj mobility strategickým cílem jeho dopravní politiky, a proto má zájem na zavádění inovativních řešení. Tento pilotní projekt umožní doplnit stávající veřejnou dopravu o nové služby. V budoucnu budou minibusy jezdit podle jízdního řádu nebo na vyžádání podle poptávky.
Projekt je možný díky zapojení švýcarské železniční společnosti SBB, která se zaměřuje na veřejnou dopravu na střední a dlouhé vzdálenosti, ale také na zvýšení mobility na krátké vzdálenosti a ve venkovských oblastech (tramvaje, autobusy na vyžádání, automatizovaná vozidla); kanton Curych, který se díky svým inovacím stal motorem udržitelné mobility, a Swiss Transit Lab, zabývající se vývojem a testováním inteligentních řešení mobility, která byla pověřena řízením projektu. Další partneři poskytují projektu provozní a strategickou podporu a probíhají také jednání s dalšími společnostmi, například technologickými.