web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Poslanci USA prosazují politiku pro autonomní nákladní vozidla

Zákonodárci USA nedávno představili legislativu, která má za cíl vytvořit celonárodní politický rámec pro autonomní komerční vozidla. Návrh zákona má vytvořit federální rámec pro autonomní nákladní vozidla v USA.

Poslanec Vince Fong, člen Výboru pro dopravu a infrastrukturu, představil dne 23. července 2025 návrh zákona s názvem Autonomous Mobility Ensuring Regulation, Innovation, Commerce, and Advancement Driving Reliability in Vehicle Efficiency and Safety, zkráceně AMERICA DRIVES Act (H.R.4661). Cílem zákona je vytvořit síť komerčních automatizovaných řídicích systémů (ADS), která by modernizovala provoz dodavatelského řetězce a pracovní síly v oblasti přepravy. „Zavedením rámce pro autonomní kamiony a posílením pravomocí Ministerstva dopravy k nastavení praktických regulací, můžeme bezpečně rozšířit tuto novou technologii po celé zemi,“ uvedl Fong.

Zákon má rovněž poskytovat jasnou cestu pro přijetí napříč státy, pomáhat zefektivnit dodavatelské řetězce, posílit domácí obchod a zajistit výsostné postavení Spojených států na globálním trhu. Zákon čeká na projednání ve výboru a je považován za návrh, který by mohl být zahrnut do širší legislativy o dopravní infrastruktuře, která má vejít v platnost od roku 2026.

Konkrétně by zákon vytvořil federální rámec pro lidské řidiče v komerčních vozidlech a aktualizoval specifikace tak, aby reflektovaly vozidla vybavená ADS. Rovněž je potřeba, aby regulátoři sjednotili podmínky a pokyny pro usnadnění přijetí technologie. Téměř tři desítky států již umožňují různé úrovně testování, analýz nebo omezeného nasazení autonomních kamionů. Díky vytvoření jednotného rámce, dojde k vytvoření jasných pokynů pro testování a nasazení technologie.

Autonomní Volvo a Aurora. (Zdroj: Aurora)

Viceprezident pro dopravu, infrastrukturu a politiku dodavatelského řetězce v Americké obchodní komoře John Drake, uvedl: „Technologie autonomních vozidel slibují významné přínosy pro mnoho Američanů – ale nedostatek federální akce v posledních letech podkopává naše globální vedení. Tento zákon přináší několik rozumných kroků, které pomohou naplnit potenciál AV a posílí konkurenceschopnost amerických podniků.“

Podobný názor sdílí i Jeff Farrah, generální ředitel Asociace průmyslu autonomních vozidel, dodal, který se domnívá, že zákon AMERICA DRIVES je vítaným a odvážným krokem k federálnímu politickému rámci pro autonomní vozidla. Přijetím výhod autonomní přepravy posílí návrh zákona americké dodavatelské řetězce, zvýší bezpečnost na silnicích a udrží Spojené státy na špici dopravních inovací.

Na nedávném slyšení v Senátním výboru pro obchod se Americká asociace nákladní dopravy (ATA) se rovněž vyjádřila k tomuto tématu. Prezident ATA Chris Spear potvrdil, že asociace bude nadále prosazovat silný federální rámec pro testování a nasazení automatizovaných vozidel. Tento rámec je zásadní pro zajištění bezpečnosti a důvěry veřejnosti a nezbytný pro testování účinnosti automatizovaných vozidel v mezistátní přepravě. Rovněž poskytuje jasný směr pro nové a inovativní technologie, pro přechod z fáze testování do fáze provozu prostřednictvím zavedených procesů Ministerstva dopravy.

Zatím nebyl stanoven termín projednání zákona v Senátu, protože návrh se stále nachází v rané fázi legislativního procesu ve Sněmovně reprezentantů. Pokud bude schválen ve Sněmovně, teprve poté bude postoupen do Senátu k dalšímu projednání. V senátu tato verze zákona zatím nebyla projednána.

Výhody a nevýhody přijetí návrhu zákona.

 

 


 
Úvodní foto: Autonomní Volvo. (Zdroj: Volvo)