web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Posun autonomní mobility od pilotních projektů k implementaci v roce 2025

V listopadu byla zveřejněna nová zpráva o autonomní mobilitě 2025, která ukazuje globální posun v posledních letech od pilotních projektů k implementaci, přičemž zohledňuje různé typy autonomních řešení. Zprávu připravila společnost PwC a my se pokusíme stručně vysvětlit, proč stojí za to se s ní seznámit.

„Globální posun od pilotních projektů k implementaci: Autonomní mobilita 2025“ – tak zní název zprávy publikované PwC, která se zaměřuje mimo jiné na aspekty, jako jsou komercializace, akceptace uživatelů, technologie, a také normy a předpisy.
Autoři zdůrazňují, že autonomní mobilita se vyvíjí a dnes jsme svědky toho, že autonomní vozidla vstupují do naší každodenní reality a nejsou již pouze experimenty a pilotními projekty. Aby bylo možné jednoznačně porozumět tomuto jevu, úvod dokumentu obsahuje jak vysvětlení jednotlivých úrovní automatizace, tak základní prvky ovlivňující rozvoj autonomní mobility.

 

V oblasti komercializace lze najít například hodnotné srovnání, které analyzuje současnou úroveň zavádění autobusů, taxíků a nákladních vozidel v zemích jako Japonsko, USA, Čína, Německo, Švýcarsko, Norsko, Spojené arabské emiráty a Saúdská Arábie. Jak bylo uvedeno, přední společnosti z USA a Číny zavádějí autonomní technologie a vytvářejí provozní modely pro různá řešení. Současně je patrný pokrok také v Japonsku a některých evropských zemích, avšak ty čelí různým omezením, například nákladům a právním regulacím. Zajímavé je, že zpráva uvádí, že autonomní jízda v soukromých vozidlech souvisí především s rozvojem pokročilých systémů asistence řidiče (ADAS), které se zaměřují hlavně na úrovně L2+ a L2++. Naproti tomu rozvoj služebních vozidel rychle směřuje k úrovni 4. Zpráva také prezentuje srovnání nákladů na služby ručního řízení vozidel s autonomním řízením (jak v počáteční fázi, tak po dosažení zralosti služby).

Další důležitou oblastí pro rozvoj autonomní mobility je akceptace uživateli. Proaktivní zapojení, jasná komunikace, umožnění využívání této formy dopravy a transparentní informování o otázkách bezpečnosti – to je klíčem k budování důvěry mezi uživateli. Důvěra by neměla být považována za „doplněk“, ale za povinnou podmínku dalšího rozvoje. Rovněž existuje souvislost mezi vystavením autonomním vozidlům a ochotou využívat autonomní veřejnou dopravu. Z tohoto důvodu mají stále velký význam aktivity spojené například s podporou povědomí o službách autonomní jízdy.

Dalším prvkem uvedeným ve zprávě je technologie. Není překvapením, že byl zaznamenán obrovský pokrok téměř v každé oblasti související s technologiemi vytvářejícími autonomní mobilitu. Upozorňuje se jak na rozvoj AI, tak na senzory, jako jsou lidary, radary a kamery, a také na otázky spojené s rostoucím dosahem působnosti autonomních vozidel.

Posledním pilířem zprávy je kapitola věnovaná normám a předpisům. Jedním z klíčových zjištění autorů zprávy je skutečnost, že tam, kde byly připraveny jasné předpisy týkající se autonomní mobility, právě tam dochází k rychlejšímu zavádění.

Ve zprávě se také uvádí, že uvolnění potenciálu spojeného s rozvojem autonomní mobility vyžaduje koordinované kroky všech subjektů, které tento ekosystém tvoří – od výrobců, designérů a vývojářů, přes provozovatele dopravy až po vládní orgány a veřejné autority a další.

Celá zpráva je dostupná na odkazu:
https://www.pwc.com/jp/en/knowledge/thoughtleadership/autonomous-mobility-facts-2025.html
Doporučujeme její přečtení!


 

 

   

 

 
    
Úvodní ilustrační foto. (Zdroj: AI, Copilot)