web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Revoluce na silnici: testování autonomních vozidel pro veřejnou dopravu v Německu

Mobilita budoucnosti – chytřejší a udržitelnější – již není v Evropě pouhým plánem, nýbrž realitou. V Německu totiž započalo testování autonomních vozidel 4 úrovně pro běžnou veřejnou dopravu. Jedná se o projekt KIRA, jež cílí na běžný provoz na AI založené autonomní veřejné dopravy. Pro zkušební uživatele byl projekt zahájen 26. května 2025 ve městě Langen a obci Egelsbach v kraji Offenbach v Německu. Jde o průlomový krok pro integraci technologií autonomního řízení do životů místních obyvatel.

KIRA je inovativním výzkumným projektem, který je iniciován asociací RMV (Rhine/Main Regional Transport Association) a Deutsche Bahn, ale také i dalších partnerů z oblastí dopravy, technologií, vlády, průmyslu a výzkumu. Iniciativa cílí na integraci autonomních vozidel 4 úrovně (s vysokou mírou automatizace) do služeb veřejné dopravy. Znamená to, že vozidla budou jezdit plně autonomně v určené provozní oblasti. Zkušební provoz byl původně plánován do konce roku 2025, ale plánováno jeho prodloužení.

Jak projekt KIRA funguje v praxi?

Srdcem projektu KIRA je systém autonomního řízení Mobileye Drive implementovaný do elektromobilů NIO ES8. Tento pokročilý systém využívá kombinaci kamer, radaru a lidarových senzorů pro zajištění redundance. Díky tomu vozidla zvládají navigovat určenou dopravní síť a poradit si se složitými dopravními situace v rychlostech dosahujících až 130 km/h. Každé vozidlo NIO ES8 adaptované pro projekt KIRA má dojezd přibližně 400 km, a může vést až tři cestující.

Služba funguje na podobném principu jako populární mobilní aplikace pro sdílení jízd. Zkušební uživatelé si po registraci mohou objednat jízdu elektrickým autonomním minibusem skrze mobilní aplikace, na které označí startovní a cílovou destinaci mezi městem Langen a obcí Egelsbach. I přes vysokou úroveň autonomie bude během zkušební fáze ve vozidlech přítomen trénovaný bezpečnostní personál, jehož úkolem bude sledovat řízení, dohlížet na chování vozidla a v případě nenadálé situace zasáhnout. Kromě toho bude provoz vozidel neustále monitorován kontrolním centrem.

Ti, kdo mají zájem o účast v projektu by se měli zaregistrovat zde. Jelikož je množství účastníků limitované, budou zkušební uživatelé vybráni po ukončení registrací.

Stane se autonomní mobilita na objednávku běžnou denní skutečností?

Projekt KIRA není pouze jen testováním nové technologie – je to i vize o budoucnosti veřejné dopravy. Cílem projekt tak není jenom demonstrovat technickou proveditelnost autonomního řízení ve složitém městském prostředí, ale také posoudit jeho přijetí veřejností a jeho potenciál pro integraci do stávající dopravní infrastruktury.

Podle expertů zapojených do projektu by se do roku 2030 mohl projekt KIRA stát použitelnou alternativou k ostatním formám veřejné dopravy, a to obzvláště ve venkovských oblastech čelících nedostatku profesionálních řidičů. Za zmínku také stojí, že projekt předpokládá postupné rozšiřování provozní oblasti. Tato iniciativa je excelentním příkladem toho, jak mohou inovativní technologie přispět k rozvoji efektivnějšího, dostupnější a udržitelnějšího dopravního systému budoucnosti.


 
Úvodní obrázek: KIRA(zdroj: KIRA)