web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Tesla a sociální sítě

O automobilce Tesla se často říká, že je zcela orientována na produkt a za celou dobu svojí existence nevynaložila jediný dolar na marketing. Na rozdíl od jiných automobilek se tak na televizních obrazovkách či billboardech nesetkáme s reklamami na její elektromobily. Jenže prohlášení o neexistenci marketingu ze strany Tesly je pravdivé jen v pojmech minulého století. Tesla se totiž vydala cestou úplně novou, která odráží možnosti nového tisíciletí, takže se marketingu věnuje zcela jinak. V tomto případě skrze osobu svého ředitele, kterým je Elon Musk. Právě na jeho charizmatu je postavený kult automobilky, která z elektromobilů vytvořila symbol společenského statusu. Muskovým hlavním marketingovým nástrojem jsou sociální sítě, zejména Twitter, kde jeho příspěvky odebírá v tuto chvíli více než 65 milionů uživatelů. A jeho příspěvky jsou natolik mocné, že přímo ovlivňují ceny akcií a vývoj trhu. Naneštěstí v rámci své komunikační kampaně nezřídka klamavě hovoří o vozidlech Tesla jako o samořídicích, čímž v řadách svých nekritických obdivovatelů a laické veřejnosti vyvolává mylný dojem, že režim Autopilot je typem autonomního řízení. Tím ale v žádném případě není, protože se jedná pouze o asistenční systém druhé úrovně automatizace, který pomáhá řidiči, jenž je stále zcela zodpovědný za řízení. Muskův vliv skrze sociální sítě je ale natolik veliký, že inspiroval bezpočet jejich uživatelů ke zcela nezodpovědnému chování. Na videoportálu YouTube nebo na mezi dětmi oblíbené platformě TikTok tak lze nalézt celou řadu videí, v nichž lidé ve vozidlech Tesla opouští za jízdy sedadlo řidiče, případně za volantem spí.

Pornhub

Sláva automobilky Tesla dosáhla až na pornografické stránky Pornhub (foto: Pornhub)

Internetová komunita však neskončila jen u výše zmíněných činností. Pokud někdo z výzkumných důvodů zavítá na pornografické stránky Pornhub, zjistí, že pod klíčovým slovem Tesla, případně Autopilot, se nachází několik desítek videí s explicitním obsahem, z nichž velké množství bylo pořízeno za jízdy v běžném provozu. Aktéři tudíž neohrožovali jenom sebe, ale i ostatní účastníky provozu, kteří neměli nejmenší tušení, že jsou součástí tohoto experimentu. První video na stránkách Pornhub, v němž byl zaznamenán pohlavní styk v jedoucím vozidle Tesla Model X v režimu Autopilot na veřejných komunikacích, se objevilo 18. března 2019. Tedy přesně rok po tragické nehodě autonomního vozidla firmy Uber v Arizoně. Doposud toto video zhlédlo přes dvacet milionů návštěvníků. V lednu roku 2019 byl sice na stránkách odborného časopisu Annals of Tourism Research publikován článek Autonomous vehicles and the future of urban tourism, který mimo jiné předpovídá rozvoj sexuálních aktivit v autonomních vozidlech, ale v případě vozidel Tesla je nutné brát v potaz skutečnost, že se o autonomní vozidla nejedná, takže řidič stále musí věnovat pozornost řízení. Na jednu stranu chvályhodná snaha Elona Muska využívat sociální sítě jako nástroj k podpoře elektromobility je na straně druhé příčinou nebezpečného chování, k němuž vyzývá nezodpovědná komunikační kampaň založená na autonowashingu.