Nouzové brzdění je u vozidel jeden z klíčových prvků. Obzvláště pak, pokud může vozidlo dosahovat vysokých rychlostí. Dne 19. 6. 2025 úspěšně dokončila společnost Xpeng testy nouzového brzdění (AEB) na svém novém elektro vozidle G7 SUV, a to při rychlosti 130 km/h. Maximální rychlostní limit na čínských dálnicích je přitom 120 km/h.
Čína patří mezi patrioty, proto není divu, že po představení vozu 11. 6. 2025 byl o vozidlo markantní zájem a úspěšným dokončením AEB testů, automobilka potvrdila, že tento zájem byl oprávněný. Hlavní předností vozidla jsou totiž čipy, které vyvíjela samotná automobilka a výkonem mají překonat i čipy společnosti Nvidia či Tesla AI4. Přičemž v G7 jsou obsaženy tři tyto čipy společnosti Xpeng, pojmenované Turing AI. Výpočetní výkon těchto třech čipů je 2 200 TOPS (tera operací za sekundu; tj. 733 TOPS na jeden čip), což odpovídá devíti čipům Nvidia Drive Orin-X SoCs (jeden čip 254 TOPS). Díky úspěšným testům AEB se tedy potvrdila vysoká účinnost HW vybavení. Vozidlo využívá metodu End-to-End pro zpracování velkého množství dat. Data jsou získávána z 11 kamer a 3 radarů.
Autonomní nouzové brzdění AEB se aktivuje, pokud řidič nereaguje včas, aby se předešlo případné kolizi. Vozidlo G7 bylo testováno při statických překážkách na vozovce, kterým může být v reálném provozu třeba vozidlo v koloně. Tento brzdný manévr zvládlo perfektně. Ovšem pokud by vůz musel reagovat na pohybující se překážku, např. jedoucí vozidlo, prováděný brzdný manévr a včasná aktivace systému by vyžadovala mnohem větší úsilí, jelikož detekce pohybujícího se objektu a adekvátní reakce autonomního systému by byly v tomto případě značně náročnější.
Kromě statické překážky na vozovce, byla do cesty vozidlu postavena i statická figurína, která představovala chodce. V obou případech vozidlo úspěšně zabrzdilo bez kolize při rychlosti 130 km/h. Rovněž bylo dosaženo výborných výsledků brzdného systému v noci při rychlosti 120 km/h a v tunelu při rychlosti 80 km/h. Nechejme se tedy překvapit, jak se osvědčí tento vůz na Čínských vozovkách v plném provozu.
Mohlo by Vás také zajímat:
Autonomní Mercedes-Benz 3. úrovně
Když se snoubí luxus s autonomií (2) - Maserati
Lze oklamat senzory autonomního vozidla? Kamery vs. Lidar