web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Testy nouzových asistentů brždění při couvání

Nouzové brzdové systémy mohou při couvání zabránit nehodám mezi osobními auty a ostatními účastníky provozu. Ale jak dobře fungují? ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), největší automobilový klub v Německu a jeden z největších v Evropě, otestoval deset modelů aut v různých scénářích. Ne všechny si v krizových situacích vedou stejně dobře.

Couvání patří pro mnoho řidičů už od autoškoly k neoblíbeným úkolům. Není divu – výhled je omezený a i přes parkovací senzory, kamery a další pomůcky se snadno přehlédne sloupek nebo jiné auto. A co hůř – člověk, který se právě nachází za vozidlem. Mohou moderní technologie pomoci zabránit vážným nehodám?

Doposud existují asistenční systémy, které chrání osoby hlavně vepředu vozidla: tento typ nouzového brzdového asistenta s rozpoznáváním osob se u osobních aut testuje v rámci spotřebitelských testů už od roku 2016. Od roku 2020 se v rámci bezpečnostního hodnocení Euro NCAP (nezávislá organizace, která testuje bezpečnost nových automobilů prodávaných v Evropě) posuzuje také to, jak vozidla při couvání rozpoznávají osoby a zda zahájí nouzové brzdění. ADAC už v roce 2019 testoval modely značek Mercedes, Volvo, Seat, Škoda a BMW v různých scénářích. Výběr vozidel byl tehdy omezený, protože ne všichni výrobci nabízeli nouzové brzdové systémy pro manévrování. V roce 2025 je situace jiná. I když stále ne všichni výrobci nabízejí tento typ systému, počet dostupných vozidel výrazně vzrostl. Pro testování bylo vybráno10 aktuálních modelů - BMW X3, BYD Seal, Ford Puma, Hyundai Ioniq 5, Mercedes třídy E, Renault 5, Škoda Enyaq, Tesla Model Y (před faceliftem,) Volvo EX30, VW Tiguan.

Jak systémy fungují?

AEB systémy využívají ultrazvukové senzory (běžně známé jako parkovací senzory), radary (pro širší dosah a detekci pohybu), kamery (pro vizuální rozpoznání, ale bez hloubkové informace).

Nejlepší výsledky přináší kombinace radarů a ultrazvukových senzorů. I levnější ultrazvukové systémy mohou být účinné, pokud jsou správně propojeny s brzdovým systémem vozidla.

Výstraha vzdálenosti k objektu – varování před nouzovým brzděním PDC. (Zdroj: ADAC)



Test byl rozdělen do tří kategorií:

Kategorie A: Rozpoznání osob (50 % váha)

  • Stojící osoba za vozidlem
  • Osoba přecházející za vozidlem
  • Osoba stojící v úhlu 90° za autem

Kategorie B: Pevné překážky (20 % váha)

  • Náraz do atrapy auta při couvání
  • Náraz do malého objektu (např. hračka)

Kategorie C: Vyjíždění z parkovacího místa (30 % váha)

  • Osoba na kole projíždějící za vozidlem, které vyjíždí zpoza jiného auta

Výsledky

Výsledky ukazují, že ne všechny systémy fungují stejně dobře. Čtyři vozy z deseti zvládly všechny testovací scénáře: BMW X3, Ford Puma, Volvo EX30 a VW Tiguan. Systémy vozů Hyundai Ioniq 5 a Mercedes třídy E také v mnoha oblastech dopadly dobře. Škoda Enyaq je jediný model, který dosáhl uspokojivého hodnocení. BYD Seal, Renault 5 a Tesla Model Y obdržely hodnocení dostatečné.



BMW X3

  • Středně velké SUV je standardně vybaveno systémem „Active PDC“, tedy měřením vzdálenosti při parkování.
  • Parkovací asistent je volitelný a lze jej deaktivovat.
  • Spolehlivě rozpoznává a brzdí před překážkami a ostatními účastníky provozu.
  • Systém je aktivní do rychlosti 8 km/h, ale lze ho přetlačit sešlápnutím plynového pedálu.

Volvo EX30

  • V nejvyšší výbavě „Ultra“ jsou funkce RAB (Rear Auto Brake) a CTA (Cross Traffic Alert) standardní.
  • Spolehlivě rozpoznává a brzdí před překážkami a účastníky provozu. Jednoznačně došlo k posunu ve vývoji od roku 2019, kdy model V60 v testu neprokázal robustní systém nouzového brzdění při couvání.
  • Systém je aktivní po každém restartu
  • Vizuální varování pouze na hlavním displeji, ne v zorném poli řidiče

Ford Puma

  • Systémy chránící při couvání před kolizí jsou za příplatek. Testovaný vůz měl asistenční paket za 1250 €, který zahrnuje asistenta mrtvého úhlu a CTA (Cross Traffic Alert). Nouzové brzdění při couvání je rovněž volitelné.
  • Spolehlivě rozpoznává a brzdí před překážkami a účastníky provozu.
  • Funkce nouzového brzdění při couvání a varování před křížícím se provozem nejsou ve standardní výbavě.
  • Dobrá informovanost řidiče díky akustickému a vizuálnímu varování
  • Systém je aktivní do 12 km/h a je rovněž aktivní po každém restartu

VW Tiguan

  • Standardně vybaven funkcí brzdění při manévrování. Nastavení systému je omezené.
  • Spolehlivě rozpoznává a brzdí před překážkami a účastníky provozu.
  • Dobrá informovanost řidiče díky akustickému a vizuálnímu varování - Systém je aktivní po každém restartu
  • Funkce brzdění při manévrování není v menu nastavování zobrazena.
  • Brzdný zásah je velmi tvrdý

Hyundai Ioniq 5

  • Nouzové brzdění při couvání a asistent křížícího provozu nejsou ve standardní výbavě.
  • Spolehlivě rozpoznává a brzdí před překážkami a účastníky provozu, s výjimkou figuríny dítěte na odrážedle (Bobbycar) při rychlosti 8 km/h. Systém rozpoznává malé překážky jen při nízkých rychlostech.
  • Velmi dobrá informovanost řidiče díky haptickému (vibrace volantu), akustickému a vizuálnímu varování
  • Systém je aktivní po každém restartu

Mercedes E220

  • Nouzové brzdění při couvání je standard.
  • Spolehlivě rozpoznává a brzdí před překážkami a účastníky provozu, s výjimkou Bobbycar figuríny.
  • Systém je aktivní po každém restartu

Škoda Enyaq

  • Standardně vybaven funkcí brzdění při manévrování.
  • Spolehlivě rozpoznává a brzdí před překážkami a účastníky provozu, kromě pohybujících se chodců.
  • Pozdní zásah nouzového brzdění
  • Systém je aktivní po každém restartu

POZN.: Testovaný model již není aktuální, facelift v lednu 2025. Výsledky u nového modelu se mohou lišit.

BYD Seal

  • Standardně vybaven funkcí rozpoznání křížícího provozu. Nemá však systém Rear-AEB pro překážky přímo za vozem.
  • Nezabrzdí před stojícím chodcem či překážkou za vozem.

Renault 5

  • Asistenční systémy jsou dostupné až za příplatek (Advanced Driving Assistance paket za 950 €).
  • Při couvání vůz nezabrzdí pří křížení s účastníky provozu, pouze varuje.
  • Statické překážky a účastníky provozu systém rozpozná a zabrzdí spolehlivě.
  • Systém lze trvale deaktivovat

Tesla Model Y

  • Vybavena PDC a kamerami
  • Spolehlivě zabrzdí pouze na pohybujícího se chodce. V ostatních scénářích dochází ke kolizím.
  • Nouzové brzdění je standardní. Výrobce uvádí v manuálu: „Automatické nouzové brzdění bylo navrženo ke zmírnění čelních nebo zadních nárazů, přičemž funkčnost při couvání je omezená.“
  • Zobrazuje účastníky provozu na displeji v kontextu vůči vozidlu
  • Při reakci systému dochází k pozdnímu brzdění
  • Systém lze trvale deaktivovat

POZN.: Testovaný model již není aktuální, facelift v lednu 2025. Výsledky u nového modelu se mohou lišit.

Shrnutí

Tyto systémy mají bez pochyby velký potenciál, ale nejsou ani z daleka dokonalé. Pokud by výrobci standardně instalovali parkovací asistenty s brzdnou funkcí do všech vozidel, mohlo by se docílit vyšší bezpečnosti při těchto manévrech. Zároveň vyvstává otázka, zda by ze strany zákonodárců měla či neměla být zajištěna možnost vypínání těchto systémů ve vozidlech. Velice důležitým prvkem je také pravidelná aktualizace softwarového vybavení vozidla. Samozřejmě ve všech případech závisí i na výrobci, použitém softwarovém a hardwarovém vybavení, citlivosti senzorů a mnoha dalších technických parametrech jednotlivých vozidel. Není-li tato výbava v určitém standardu pro všechna vozidla, jen těžko je možné docílit vždy kvalitního výsledku.

Video: Rozpoznají vozidla při manévrování účastníky silničního provozu za sebou?


Úvodní fotografie: 10 testovaných modelů. (Zdroj: ADAC)