web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Tim Kentley Klay založil novou firmu HYPR

Tim Kentley Klay je australský podnikatel a grafický designér, který v červenci roku 2014 založil společně s Jesse Levinsonem firmu ZOOX. Jejich společnou vizí bylo vytvořit zcela novou formu mobility, která bude naplno těžit z možností a předností autonomních vozidel. Zatímco Jesse Levinson, který vystudoval počítačovou vědu pod vedením Sebastiana Thruna a podílel se na vývoji autonomního vozu Junior pro soutěž DARPA Urban Challenge konanou v roce 2007, přinesl do firmy znalosti softwaru, Tim Kentley Klay přicházel se znalostmi designu a návrhu hardwaru. Od začátku se společnost profilovala jako firma s ambicí postavit od základu zcela novou podobu vozidel. Ta měla být autonomní a dle Klayových návrhů symetrická. V roce 2018 byl však na základě rozhodnutí rady společnosti Klay propuštěn, ZOOX nadále pokračoval ve vývoji autonomních vozidel, načež byl letos zakoupen firmou Amazon.

Tim Kentley Klay

Tim Kentley Klay na bývalém letišti v Alamedě, v pozadí autonomní vůz Smart Fortwo firmy HYPR (foto: HYPR)

Od vyhození z firmy ZOOX nebylo po Klayovi příliš vidu ani slechu, což se nyní změnilo. V úterý 24. listopadu veřejně oznámil založení firmy HYPR, jejímž cílem je vyvíjet inteligentní robotické přepravní systémy, které se učí za provozu. Jinými slovy autonomní vozidla. Nová společnost na nich ale v tichosti pracovala již minimálně od března, ostatně Klay je držitelem více než čtyř desítek patentů v oblasti autonomního řízení a ve firmě s ním pracuje i několik dalších vývojářů původem z firmy ZOOX. Společně s oznámením tak bylo zveřejněno i pár záběrů autonomního vozu Smart Fortwo na bývalém letišti v kalifornské Alamedě, které je populárním testovacím prostředím pro vývojáře autonomních vozidel. Za společností HYPR od počátku stojí několik investorů, kteří věří v její budoucnost, kromě australského podnikatele Andrew „Twiggy" Forresta to je investiční společnost R7 Partners. Tim Kentley Klay nešetří vzletnými prohlášeními o schopnostech nové firmy, jejíž systém autonomního řízení označuje za o generaci pokročilejší oproti všem současným vývojářům. Na takové hodnocení je z objektivního hlediska zatím příliš brzy, pravdou nicméně zůstává, že do světa autonomních vozidel vstupuje hráč, jehož určitě bude více než zajímavé do budoucna sledovat.