web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Toyota vydává Total Human Model For Safety (THUMS) verzi 7

Bezpečnost řidiče a celé posádky by mělo být vždy jednou z hlavních priorit každého vozu. K testování bezpečnosti vozu a tím i ohrožení posádky se již několika let používají testovací figuríny. Ty se stejně jako bezpečnost všech vozidel postupně vyvíjí a stávají se stále více odpovídající skutečnému lidskému tělu v různých podobách. Kromě fyzického testování bezpečnosti se hojně, často v úplném prvopočátku, využívá simulační testování bezpečnosti. To bývá samozřejmě méně nákladné a jednodušeji opakovatelné než fyzické testy. Automobilka Toyota je již několik let vývojářem virtuální postavy Total Model for Human Safety (THUMS). Tento koncept vznikl již v 90. letech 20 století a je postupně vyvíjen ke stále větší dokonalosti. Tyto virtuální modely figurín se vyznačují zejména svojí detailností z hlediska kostní struktury, kůže, svalů, vnitřních orgánů a celkové mobility lidského těla. To, že je THUMS opravdovou špičkou v lidském modelu, dokazuje i detailní podoba a mobilita prstů na nohou i rukou. Od roku 2021 je navíc tento software volně přístupný pro všechny kdo o něj zažádají.  

Nově Toyota představila novou verzi 7 u které pracuje s vylepšenými lidskými modely, jež mají zvýšenou přesnost v geometrii celého pohybu a to zvlášť v některých kritických částech lidského těla jako jsou pánev, břišní orgány, páteřní ploténky či obratle a žebra. Portfolio novinek v této verzi je opravdu široké. Je možné zde nastavit různé polohy sedu řidiče, protože ten vždy nemusí být dokonale opřený o sedačku. Dále je zde možné sledovat jaké člověk zapojuje svaly při manévrování s vozem v nouzové situaci nebo když dojde k aktivaci bezpečnostních systémů automobilu. Mimo to je samozřejmostí i zvýšení přesnosti při nárazu, což je zásadní při vývoji bezpečnostních systémů. 

Podoba virtuálních testovacích figurín THUMS verze 7 (foto: Toyota) 

Možnost ovládat polohu sedu vznikla na popud stále větší implementace ADAS či ADS systémů. Čili systémů, které řidiči dovolují být i v jiné poloze než jen napřímené s rukami na volantu. Pokud je tedy řidič či jiný člen posádky v různých sedících polohách, tělo na případný náraz také reaguje různými způsoby kinematiky, což může vést k odlišným zraněním. Podstatné je, že se v Toyotě zaměřují i na testování s úrovní automatizace SAE 4 – 5. Testují tak zde i bezpečnost pasažérů ve vozidlech, ve kterých není přítomný volat a všichni pasažéři jsou k sobě otočeni čelem. Nejen v těchto případech je důležité věnovat zvláštní pozornost tomu, aby pánev pasažérů zůstala v okamžiku nárazu na sedadle. Tak je možné zabránit zraněním, která bývají způsobena vyklouznutím cestujícího zpod břišního pásu. Tato zranění bývají často vážná až fatální. Dobré držení pánve navíc dále zabraňuje tlaku na páteř a tím zamezuje i její poranění při nárazu. Není nijak udivující, že v Toyotě testují figuríny, které jedou ve vozidle s vysokou automatizací. Sami jsou autonomnímu řízení naklonění, což dokazuje i jeden z jimi vyvinutých autonomních minibusů Toyota e–Palette.  

Dále jsou tyto virtuální figuríny testovány zvlášť pro ženskou, mužskou, ale i dětskou verzi, aby se lépe ukázal rozdíl ve zranění ženské mužské a dětské postavy. V případě zájmu je daný testovací software dostupný na tomto odkazu.