web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Toyota zavádí „hands-off" asistenční systém druhé úrovně

Japonská automobilka Toyota je v mnoha směrech průkopníkem nových technologií. Asi nejproslulejší je v souvislosti s hybridním pohonem, významně však promlouvá i do sféry automatizace dopravy. Aktuálním příkladem je uvedení na trh hned dvou nových modelů, a to vozidel Toyota Mirai a Lexus LS 500h, jež disponují asistenčním systémem druhé úrovně automatizace nazvaným Advanced Drive, který podporuje i režim „hands-off". To znamená, že řidič během aktivace tohoto systému nemusí držet ruce na volantu, musí nicméně neustále věnovat pozornost okolnímu dění. Systém Advanced Drive je určený pro provoz na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla, nikoli v městském prostředí, přičemž je postavený na základě technologie Teammate. Jak název naznačuje, Toyota k asistenčním systémům přistupuje jako ke spolupracovníkovi řidiče. V bohaté senzorické výbavě vozidel kromě kamer či radarů nechybí ani LiDAR, v neposlední řadě vozidlo disponuje i kvalitním systéměm monitorování stavu řidiče, který nedopustí, aby byl asistenční systém použitý mimo svoji provozní obálku, jak se běžně děje u vozidel Tesla. Asistenční systém Advanced Drive je skutečně pokročilý, neboť kromě standardních funkcionalit jako je adaptivní tempomat, udržování v jízdním pruhu nebo automatické nouzové brzdění nabízí i automatickou změnu pruhu, automatickou úpravu rychlosti pro usnadění „zipování" druhým vozidlům a v neposlední řadě umí při předjíždění nákladního vozidla volit takovou stopu, aby si vůz držel co největší boční odstup od předjížděného vozidla. V případě indispozice řidiče umí Advanced Drive vozidlo bezpečně zastavit na okraji vozovky a uvědomit záchranné složky. Nechybí ani bezdrátové aktualizace programového vybavení.

Advanced Drive

Ukazatele na přístrojové desce vozidla Lexus LS 500h s asistenčním systémem Advanced Drive (foto: Toyota)

Model Toyota Mirai je k mání za přibližně 1,7 milionu korun, model Lexus LS 500h potom za více než tři miliony korun. Asistenční systém druhé úrovně automatizace podporující režim „hands-off" je v současnosti tou nejpokročilejší formou automatizace, kterou si může běžný zákazník zakoupit. Nedávno sice Honda uvedla na trh i vůz nabízející jednu funkcionalitu spadající do třetí úrovně automatizace, většina funkcí i tohoto modelu však spadá do stejné skupiny jako u výše zmíněných vozidel. Jinak řečeno, žádné z dnes dostupných vozidel není autonomní. A pokud marketing kolem některých firem tvrdí opak, jedná se o takzvaný autonowashing.