web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Turecký Karsan otestoval autonomní autobus

Autonomní řízení pro městskou hromadnou dopravu se většinou omezuje na kategorii autonomních minibusů, které jsou ale stále relativně malými dopravními prostředky. Výrazně méně aktivit se týká automatizace autobusů klasické velikosti (8 a 12 metrů). Vzácnou výjimku tvoří například německý Daimler s konceptem Future Bus anebo švédské Volvo. Prorazit v této oblasti se snaží Turecko, kde je velice aktivní výrobce autobusů Karsan. Ten od loňského roku pracuje na autonomní verzi osmimetrového elektrického autobusu Atak Electric. Systém autonomního řízení pro něj vyvíjí a dodává firma Adastec. V pondělí 1. února letošního roku se tento autonomní autobus slavnostně představil během prezentačních jízd, kterých se osobně účastnil i turecký prezident Recep Tayyip Erdoğan. Na autonomní autobus Atak Electric získal Karsan již v loňském roce první objednávku, a to od rumunské technologické společnosti BSCI, která by autobus chtěla nasadit v průmyslovém parku ve městě Ploješť.

Karsan

Autonomní autobus Karsan Atak Electric a turecký prezident Recep Tayyip Erdoğan (foto: Karsan)

Karsan ale není jediným tureckým výrobcem autobusů, který experimentuje s autonomním řízením. Již v roce 2018 na konferenci GTC NVIDIA Europe v Mnichově představil turecký výrobce Temsa autobus MD9 ElectriCITY vybavený systémem autonomního řízení. Zajímavostí je, že od loňského roku vlastní padesátiprocentní podíl ve firmě Temsa společnost PPF Group nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Letos v lednu pak druhou fází testů z celkových čtyř plánovaných prošel další autonomní autobus, tentokrát turecké firmy Otokar. Ta na něm spolupracuje s univerzitou Okan v Istanbulu.
Ani v jiných technologických odvětvích není radno Turecko přehlížet. Velmi pokročilý je turecký zbrojní průmysl v případě autonomních a dálkově řízených letadel, kde dominují dvě společnosti, a to Turkish Aircraft Industry (TAI) známá zejména díky dronům Anka, a firma Baykar, jejíž drony Bayraktar TB2 za sebou mají již četné úspěšné bojové nasazení například v Libyii, Sýrii a v Náhorním Karabachu. Zajímavostí je, že konstruktér dronů firmy Baykar, Selçuk Bayraktar, je manželem nejmladší dcery tureckého prezidenta Erdogana, Sümeyye Erdoğanové.