web Autonomne.cz

odkaz na homepage

URBIS a Konference čisté mobility – byli jsme u toho

Minulý týden, ve dnech 10. – 12. 06. 2025 proběhl na Brněnském výstavišti veletrh URBIS - The Smart Cities Meetup. Kromě vystavovatelů, firem, vědců, výzkumníků, měst a obcí, se podílely i další instituce jako jsou dopravní podniky, ministerstva, výrobci elektromobilů, ale i kdokoliv z řad veřejnosti měl možnost si tento veletrh plný přednášek a praktických ukázek užít.

Oproti loňskému ročníku se ten letošní rozrostl do celého pavilonu A, včetně Rotundy. Veletrh zahájil, jako již tradičně, generální ředitel BVV Jan Kubata, primátorka města Brna Markéta Vaňková, hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich, ministr Lukáš Vlček z Ministerstva průmyslu a obchodu či ministr Petr Kulhánek z Ministerstva pro místní rozvoj.

Celá událost byla velice bohatá na workshopy a přednášky jak českých společností a vědců, tak i z řad zahraničních účastníků. Příkladem Tuan Trinh ze společnosti EIT Digital či Ugo Valenti, ředitel Smart City Expo World Congress v Barceloně, Tobias Gotthardt z Ministerstva hospodářství, regionálního rozvoje a energetiky Bavorska a mnoho dalších významných zahraničních účastníků. Nešlo ovšem vždy jen o problematiku rozvoje měst, nových technologií a mobility, ale hojně diskutovaným tématem bylo také klima, odpadní hospodářství, třídění a recyklace nejen odpadu z domácností, ale i co se týče demolice a stavby nových budov, osvětlení a dalších míst, kde je možné recyklovaný materiál všeho druhu dále použít. V oblasti komunitní energetiky se diskutovalo mimo jiné i s ministrem Petrem Hladíkem z Ministerstva životního prostředí, řešily se rovněž otázky dotací v dopravě a ve městech či obcích.

 

Celá jedna část pavilonu byla rovněž věnována budoucnosti mobility, ať už z pohledu technologií, měst, obcí, rozvoje infrastruktury, průmyslu či výzkumu. V této oblasti bylo zainteresováno i Ministerstvo dopravy v čele s ministrem Martinem Kupkou a Terezou Čížkovou, ale také vzdělávací a vědecko-výzkumné instituce jako Centrum dopravního výzkumu či Fakulta elektrotechniky a informatiky, VŠB-TUO. Řeč byla také o legislativě a plánovaných změnách, o autonomních technologiích a etice, která je důležitou součástí autonomní dopravy. Vývojové trendy v této oblasti předvedly nejen společnosti, ale také univerzity.



K vidění byla také vozidla osazená LIDARy a kamerovými systémy, která se zaměřují na mapování dopravních sítí v České republice i v zahraničí. Nedílnou součástí byla problematika umělé inteligence a její uplatnění ve městech pro zefektivnění služeb, nebo také jako součást autonomní mobility.

 

Co bylo na výstaviště ještě k vidění? Jednoznačně i neobvyklé systémy jako jsou drony pro monitoring dopravy či inspekci budov a sítí či logistiku. Ale také malé dopravní prostředky, jako jsou sdílené koloběžky či kola a jejich efektivní začlenění do městské infrastruktury tak, aby měly co největší efekt pro všechny strany. Bezpečnost a logistika, plánování a nové perspektivy měst a obcí byly velmi diskutovaným tématem.

Velice zajímavou součástí veletrhu URBIS byla letošní rok poprvé na stejném místě a ve stejný čas i Konference čisté mobility. Problematika elektromobility, vodíkové strategie či sdílené dopravy, stejně jako dopad dopravy na životní prostředí byly hlavními tématy této konference. Návštěvník se nestačil ani divit, jaký kus cesty Česká republika v této oblasti ušla za poslední roky. Dříve se většina dopravy, především pak dostupnost, situovala do velkých měst, do center větších či menších měst a okrajové části na tom s dopravou nebyly příliš růžově. Ovšem projekty, které v rámci čisté mobility vznikly jsou až dech beroucí. A teď nemluvíme o velkoměstech, naopak, malá města a obce, kde měli lidé potíže s přepravou do zaměstnání, zpět do místa bydliště, na úřady, k lékařům, ale i za zábavou, mají nyní dveře otevřené. Mnohdy by si člověk pomyslel, že moderní způsoby přepravy jsou spíše pro střední a mladší věkové skupiny, ale jak ukazují výsledky, není tomu tak. I starší generace oceňuje nové způsoby dopravy a učí se s nimi sžívat. Zájem o sdílenou mobilitu je v skutku markantní, ale zároveň nezasahuje do běžného dopravního systému, pouze vykrývá úseky, které pro MHD nejsou z prostorového či časového horizontu proveditelné v takové míře, jakou nabízí nové dopravní systémy.

 




Úvodní foto: Stánek Ministerstva dopravy a CDV. (Zdroj: CDV)