Oblast autonomních technologií se do povědomí dostala především díky jejímu uplatnění v automobilové dopravě. Ovšem její využití je mnohem širší a zasahuje téměř do všech oblastí našeho života. Budeme-li se držet odvětví dopravy a přepravy, kromě silniční dopravy je rozvoj autonomní mobility výrazně znát i mezi kolejovými vozidly, kde je posun tímto směrem možná ještě rychlejší. Výjimkou nejsou ani zemědělská, letecká či plavební odvětví. I zde má autonomie své výrazné zastoupení.
Zavádění autonomních prvků do provozu není až tak jednoduchá věc. Veškeré změny, které zasahují nějakým způsobem do bezpečnosti, a nejen do ní, musí být dostatečně podloženy i po stránce legislativy. Až na základě tohoto kroku je možné zavádět takto zásadní změny do běžného provozu. Další důležitou složkou je i rozlišení stupně autonomie.
V silniční dopravě jsou tyto stupně, či úrovně míry autonomního zastoupení definovány normou SAE J3016, která definuje celkem 6 úrovní automatizace, označovaných SAE 0 až SAE 5. Podobně je tomu u kolejových vozidel, kde Mezinárodní asociace veřejné dopravy (UITP) definovala rovněž 5 úrovní automatizace, označených GoA 0 až GoA 4.
Ovšem zaměříme-li se na oblast plavidel, která se nás týká sice jen okrajově, jelikož daleko větší expanzi pociťují především v zemích s námořní dopravou, jako je Velká Británie, Japonsko, Norsko, Švédsko, Finsko, Austrálie a další, zde je situace poněkud odlišná. Úrovně jsou sice také stanoveny, ale není zde dána jednoznačná shoda.
Na definování úrovní pro autonomní plavidla se podílely v průběhu let tři instituce. Nejvíce rozpracované podklady předložila společnost Rolls-Royce v roce 2016, kde definovala 10 úrovní, označených AL 0 až AL 10. O rok později se chopila redukce těchto úrovní Lloyd's Register Group. Námořní klasifikační společnost a nezávislá organizace pro řízení rizika, poskytující hodnocení rizika a služby v náhradách škod a certifikaci systémů řízení. Ta zredukovala úrovně automatizace pro plavidla na 7, označených AL 0 až AL 6. A v roce 2018 uvedla definici úrovní automatizace pro plavidla Mezinárodní námořní organizace IMO (International Maritime Organization). Ta již definovala pouhé 4 úrovně, označené AL 1 až AL 4.
Úrovně podle Rolls-Royce (2016) | |
---|---|
AL1 | Počítač neposkytuje žádnou pomoc, za všechna rozhodnutí a akce zodpovídá člověk. |
AL2 | Počítač poskytuje kompletní sadu alternativ k rozhodování. |
AL3 | Počítač zužuje alternativy jen na několik. |
AL4 | Počítač navrhuje jedinou alternativu. |
AL5 | Počítač provede navrhovanou akci po potvrzení člověkem. |
AL6 | Počítač poskytuje člověku omezený čas na změnu/zamítnutí akce, před automatickým provedením. |
AL7 | Počítač pracuje automaticky, v případě potřeby informuje člověka. |
AL8 | Počítač informuje člověka pouze na požádání. |
AL9 | Počítač informuje člověka pouze, pokud se tak rozhodne. |
AL10 | Počítač dělá vše autonomně a ignoruje člověka. |
Úrovně podle Lloyd’s Register Group (2017) | |
AL0 | Manuální řízení. |
AL1 | Podpora při rozhodování na palubě. |
AL2 | Podpora při rozhodování na palubě i mimo ni. |
AL3 | Aktivní lidský faktor, přehled o aktivitách, rozhodnutí a úkony jsou vykonány pod dohledem. |
AL4 | Rozhodnutí jsou vykonávána autonomně s dohledem operátora / supervizora. |
AL5 | Autonomní činnosti jen s částečnou supervizí. |
AL6 | Plně autonomní. |
Úrovně podle IMO (2018) | |
AL1 | Loď s posádkou – manuální řízení. |
AL2 | Vzdálená loď – ovládá operátor z pevniny. |
AL3 | Automatizovaná loď – naprogramovaný SW, funguje pouze v rámci algoritmu. |
AL4 | Plně autonomní loď – OS dokáže vypočítat důsledky a rizika a následně se rozhodnout. |
V této problematice nejsou tvůrci příliš jednotní, pravdou ovšem je, že nejčastěji užívaná specifika jsou ta, jež definovala Lloyd’s Register Group. Přitom při snaze definovat autonomní stupně u plavidel, převážně pak vztažených na námořní plavidla, se vždy vycházelo z faktů, že lodě, či jiná plavidla budou obsahovat v různé míře senzory, automatickou navigaci, pohonné a pomocné systémy, GPS lokátor, integrované systémy rádiové detekce a měření vzdálenosti, informačně komunikační technologie ICT, Kyber systémy CPS, pokročilé technologie jako umělou inteligenci AI, internetové prvky IoT, počítačová úložiště aj. A samozřejmě alfou a omegou byla bezpečnost a spolehlivost takovéhoto systému, resp. plavidel s autonomním řízením.
Mohlo by Vás také zajímat: