web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Úrovně autonomie pro plavidla

Oblast autonomních technologií se do povědomí dostala především díky jejímu uplatnění v automobilové dopravě. Ovšem její využití je mnohem širší a zasahuje téměř do všech oblastí našeho života. Budeme-li se držet odvětví dopravy a přepravy, kromě silniční dopravy je rozvoj autonomní mobility výrazně znát i mezi kolejovými vozidly, kde je posun tímto směrem možná ještě rychlejší. Výjimkou nejsou ani zemědělská, letecká či plavební odvětví. I zde má autonomie své výrazné zastoupení.

Zavádění autonomních prvků do provozu není až tak jednoduchá věc. Veškeré změny, které zasahují nějakým způsobem do bezpečnosti, a nejen do ní, musí být dostatečně podloženy i po stránce legislativy. Až na základě tohoto kroku je možné zavádět takto zásadní změny do běžného provozu. Další důležitou složkou je i rozlišení stupně autonomie.

V silniční dopravě jsou tyto stupně, či úrovně míry autonomního zastoupení definovány normou SAE J3016, která definuje celkem 6 úrovní automatizace, označovaných SAE 0 až SAE 5. Podobně je tomu u kolejových vozidel, kde Mezinárodní asociace veřejné dopravy (UITP) definovala rovněž 5 úrovní automatizace, označených GoA 0 až GoA 4.

Ovšem zaměříme-li se na oblast plavidel, která se nás týká sice jen okrajově, jelikož daleko větší expanzi pociťují především v zemích s námořní dopravou, jako je Velká Británie, Japonsko, Norsko, Švédsko, Finsko, Austrálie a další, zde je situace poněkud odlišná. Úrovně jsou sice také stanoveny, ale není zde dána jednoznačná shoda.

Na definování úrovní pro autonomní plavidla se podílely v průběhu let tři instituce. Nejvíce rozpracované podklady předložila společnost Rolls-Royce v roce 2016, kde definovala 10 úrovní, označených AL 0 až AL 10. O rok později se chopila redukce těchto úrovní Lloyd's Register Group. Námořní klasifikační společnost a nezávislá organizace pro řízení rizika, poskytující hodnocení rizika a služby v náhradách škod a certifikaci systémů řízení. Ta zredukovala úrovně automatizace pro plavidla na 7, označených AL 0 až AL 6. A v roce 2018 uvedla definici úrovní automatizace pro plavidla Mezinárodní námořní organizace IMO (International Maritime Organization). Ta již definovala pouhé 4 úrovně, označené AL 1 až AL 4.

 
Úrovně podle Rolls-Royce (2016)
AL1 Počítač neposkytuje žádnou pomoc, za všechna rozhodnutí a akce zodpovídá člověk.
AL2 Počítač poskytuje kompletní sadu alternativ k rozhodování.
AL3 Počítač zužuje alternativy jen na několik.
AL4 Počítač navrhuje jedinou alternativu.
AL5 Počítač provede navrhovanou akci po potvrzení člověkem.
AL6 Počítač poskytuje člověku omezený čas na změnu/zamítnutí akce, před automatickým provedením.
AL7 Počítač pracuje automaticky, v případě potřeby informuje člověka.
AL8 Počítač informuje člověka pouze na požádání.
AL9 Počítač informuje člověka pouze, pokud se tak rozhodne.
AL10 Počítač dělá vše autonomně a ignoruje člověka.
Úrovně podle Lloyd’s Register Group (2017)
AL0 Manuální řízení.
AL1 Podpora při rozhodování na palubě.
AL2 Podpora při rozhodování na palubě i mimo ni.
AL3 Aktivní lidský faktor, přehled o aktivitách, rozhodnutí a úkony jsou vykonány pod dohledem.
AL4 Rozhodnutí jsou vykonávána autonomně s dohledem operátora / supervizora.
AL5 Autonomní činnosti jen s částečnou supervizí.
AL6 Plně autonomní.
Úrovně podle IMO (2018)
AL1 Loď s posádkou – manuální řízení.
AL2 Vzdálená loď – ovládá operátor z pevniny.
AL3 Automatizovaná loď – naprogramovaný SW, funguje pouze v rámci algoritmu.
AL4 Plně autonomní loď – OS dokáže vypočítat důsledky a rizika a následně se rozhodnout.
 

V této problematice nejsou tvůrci příliš jednotní, pravdou ovšem je, že nejčastěji užívaná specifika jsou ta, jež definovala Lloyd’s Register Group. Přitom při snaze definovat autonomní stupně u plavidel, převážně pak vztažených na námořní plavidla, se vždy vycházelo z faktů, že lodě, či jiná plavidla budou obsahovat v různé míře senzory, automatickou navigaci, pohonné a pomocné systémy, GPS lokátor, integrované systémy rádiové detekce a měření vzdálenosti, informačně komunikační technologie ICT, Kyber systémy CPS, pokročilé technologie jako umělou inteligenci AI, internetové prvky IoT, počítačová úložiště aj. A samozřejmě alfou a omegou byla bezpečnost a spolehlivost takovéhoto systému, resp. plavidel s autonomním řízením.

 

Mohlo by Vás také zajímat:

Autonomie na kolejích

Autonomní roboti pod mořem

Japonsko bude zavádět vlaky budoucnosti