web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Ve Francii byl zakončen tříletý projekt TORNADO

Ve čtvrtek 5. listopadu byl ve Francii úspěšně ukončen tříletý projekt TORNADO. Jeho cílem bylo prozkoumat možnosti, jakým způsobem by mohla být autonomní vozidla nasazena v řídce obydlených venkovských oblastech. Tímto svým zaměřením se jednalo o ojedinělý projekt, neboť většina aktivit v oblasti autonomních vozidel se soustřeďuje na městskou mobilitu. Projekt byl zahájen v září 2017 pod vedením skupiny Renault a správy území kolem města Rambouillet nacházejícího se přibližně čtyřicet pět kilometrů jihozápadně od Paříže společně s dalšími deseti partnery z akademické a průmyslové sféry. Ve středu zájmu byly dva modely nasazení autonomních vozidel, prvním z nich byla okružní linka autonomního minibusu obsluhující pevně dané zastávky v rámci průmyslového parku Bel Air - La Forêt ve městě Rambouillet, v tomto případě byl využíván minibus EasyMile EZ10, druhým modelem byla taxislužba poskytující přepravu mezi vlakovým nádražím ve venkovském městě Gazeran a průmyslovým parkem Bel Air - La Forêt, což obstaraly elektromobily Renault Zoe.

Renault ZOE

Jeden z autonomních vozů Renault Zoe projektu TORNADO (foto: TORNADO)

Kromě vývoje samotného systému autonomního řízení pro vozy Zoe byla značná pozornost věnována kooperativním inteligentním dopravním systémům, aby vozidlo mohlo komunikovat i s infrastrukturou. Nejednalo se pouze o dorozumívání například se světelným signalizačním zařízením, ale též se statickými kamerami umístěnými na trase, takže vozidlo bylo schopné „vidět" i mimo dosah svých senzorů. K úspěšné implementaci technologií bylo pochopitelně zapotřebí zapojit místní komunitu, což se uskutečnilo prostřednictvím platformy MobiLab. V průběhu projektu se díky tomu zúčastnilo na sto obyvatel z dané oblasti. Rozvoj jízd autonomních vozidel byl pozvolný, první rok projektu byl provoz realizovaný na kilometr dlouhém okruhu bez účasti dalších vozidel. O rok později už vozy jezdily po 6,4 kilometru dlouhém meziměstském úseku v běžném provozu, kdy nejvyšší dosažená rychlost činila 50 km/h. Ve finálním roce projektu už byla obsloužena celá 13kilometrová trasa, v jejímž rámci na úsecích mezi městy dosahovala autonomní vozidla rychlosti až 70 km/h. Ve všech případech byl ve vozidle přítomný bezpečnostní řidič. Zpracování poznatků získaných realizací projektu by mělo probíhat až do února 2021, kdy budou rovněž veřejně publikovány.