web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Výrobci LiDARů Velodyne a Hesai se usmířili

Výrobci LiDARů hojně využívaných automobilovým průmyslem pro autonomní vozidla, americká společnost Velodyne Lidar a čínská společnost Hesai, oznámili vzájemné licencování svých patentů. Dohoda pokrývá jak existující patenty, tak i ty budoucí. Jde o výsledek sporu, jehož počátek sahá do loňského srpna, kdy firma Velodyne žalovala čínské společnosti Hesai a RoboSense za porušení patentových práv, neboť čínští výrobci vyjádřili americké firmě uznání svým tradičním způsobem, tedy že zkopírovali její produkty. Ty následně byly k dostání za nižší ceny než originální LiDARy Velodyne, v důsledku čehož se americká firma domáhala zákazu dovozu a prodeje čínských výrobků ve Spojených státech. Oficiálním zdůvodněním, proč k dohodě došlo, je, že tento krok prospěje celému odvětví autonomní mobility a přispěje růstu bezpečnosti vozidel.

PreMarker

Populární LiDAR nazvaný Puck firmy Velodyne Lidar (foto: Velodyne Lidar)

Ačkoli společnost Velodyne Lidar nevynalezla LiDAR (Light Detection And Ranging) jako takový, její zakladatel a ředitel David Hall je považován za otce podoby LiDARu, který je dnes standardem v automobilovém průmyslu. Svoji úspěšnou cestu zahájila na proslulé soutěži DARPA Urban Challenge v roce 2007, kde pět z šesti autonomních vozidel, jež soutěž zdárně dokončily, bylo vybaveno LiDARy právě firmy Velodyne. V roce 2015, kdy Čína uspořádala v Čchang-šu obdobnou soutěž nazvanou Intelligent Vehicle Future Showcase, sedmnáct z dvaceti soutěžících používalo senzory značky Velodyne, včetně finalistů na prvních pěti místech. O významu LiDARu svědčí pak i to, že postupem času vznikla celá řada dalších výrobců, kteří technologii dále rozvíjejí, a vývojáři autonomních vozidel sami investují nebo dokonce kupují výrobce těchto senzorů.