web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Výzkumná skupina zkoumá standardizované testy výkonnosti lidarů

Pro autonomní vozidla je použití LiDAR snímače zásadní při poskytování 3D mapy všech objektů, které vozidlo obklopují, bez ohledu na vnější světelné podmínky. Mapa 3D se aktualizuje stokrát za sekundu, což umožňuje vozidlu odhadnout svou polohu v reálném čase ve vztahu k okolí.
V současné době nemají lidary standardizované měřítko pro popis úrovně jejich výkonu, což znamená, že neexistuje žádný široce uznávaný protokol pro srovnání mezi různými lidarovými řešeními. Navzdory tomu, že některá srovnání jsou možná prostřednictvím použití vlastních specifikací výrobce, mohou být také považována za nepřesná kvůli různým metrikám měření výkonu.

Lidar v přídi testovacího mercedesu (Foto: Valeo)

K vyřešení tohoto problému vytvořili vědci výzkumnou skupinu ve spolupráci se SPIE, mezinárodní společností pro optiku a fotoniku, jejíž náplní je vyvinout testy a výkonnostní standardy lidarů v oblastech autonomních a automatizovaných vozidel.Výsledky testu v prvním roce byly nedávno zveřejněny a tým vysvětlil, co dále plánuje udělat ve zbytku projektu. Zatím byly provedeny testy, jejichž cílem bylo vyhodnotit dosah, přesnost a preciznost osmi lidarů pro automobilový průmysl. Tým postavil řadu objektů podél trasy na otevřeném prostranství na Floridě. Klíčovým aspektem bylo provedení testů, které se odlišovaly od dříve provedených, kde se jednalo o téměř dokonalé matné povrchy objektů s kalibrovanou 10 % odrazivostí v širokém světelném spektru. Během testování tým také měřil schopnost lidarů detekovat cíle mezi umístěnými vysoce reflexními dopravními značkami.

Obecně byly výsledky provedených testů konzistentní a v souladu s hodnotami uvedenými v technických listech výrobce. Navzdory zaznamenání průměrné přesnosti 2,9 cm napříč všemi zařízeními, která tým testoval, však rozložení naměřených hodnot nebylo Gaussovské. Tým uvedl, že existuje nezanedbatelná pravděpodobnost, že tato zařízení budou hlásit velmi nepřesné hodnoty, tedy i s chybou větší než 10 cm. V některých případech se naměřený rozsah odchyloval od skutečné hodnoty až o 20 cm. Další důležité výsledky navíc ukázaly, že reflexní dopravní značky zhoršovaly schopnost detekce cíle lidarů. Testy prvního kola poskytly výzkumníkům cenné poznatky o výkonnostních rozdílech mezi různými lidary. Výsledky naznačují, že metriky uváděné každým příslušným výrobcem nebyly spolehlivé.

Podle šéfa projektu, byly první testy zatím ty nejjednodušší z nich. Ve druhém roce výzkumu by měly být tyto testy dále zopakovány pro dané lidary, kde bude zohledněna skutečnost vyplývající z přítomnosti jiných automobilových lidarů přibližujících se z opačného směru. A konečně ve třetím roce budou zahrnuty povětrnostní vlivy jako vyvrcholení nárůstu složitosti.