web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Waymo plánuje testování svých vozidel za mokra

Testování autonomních vozidel není v současné době jednoduchá záležitost. Zásadním faktorem pro výběr vhodných testovacích oblastí je legislativa daného státu, neméně důležité jsou ale i charakteristické vlastnosti daného regionu. Nahlíží se nejen na provoz, ale i na šířku silnic, převýšení nebo třeba na povětrnostní podmínky. V případě amerického kontinentu jsou za nejpříznivější, z hlediska povětrnostních podmínek, považovány státy Kalifornie nebo Arizona. A právě zde realizuje své nejvýznamnější programy společnosti Waymo. Nyní však nejspíš nadešel čas, vyzkoušet náročnější prostředí, neboť se společnost rozhodla posunout v testování o více než 1000 km severněji do Bellevue ve státě Washington. Hlavní roli při testování zde bude mít pravděpodobně déšť, jelikož má město v průměru 161 srážkových dnů v roce. Ze stejného důvodu rozšířila své působiště do Seattlu ve státě Washington firma Zoox. Charakteristické vozy Jaguar I-PACE firmy Waymo v první fázi zmapují ulice Bellevue, a následně bude probíhat jejich půlroční provoz. Automobily budou vybaveny pátou generací technologie Waymo Driver, odpovídající čtvrté úrovni automatizace. Navzdory svému potenciálu však budou na palubě neustále přítomní bezpečnostní řidiči. V případě předešlé čtvrté generace autonomního řízení integrované do vozidel Chrysler Pacifica realizovala společnost Waymo testování za deštivého počasí na Floridě.

Waymo

Autonomní vozidlo společnosti Waymo za slunečného dne ve státě Washington (foto: Waymo)

Společnost Waymo také nedávno provedla inovativní výzkum, ve kterém proti své technologii Waymo Driver postavila virtuálního „nadřidiče“. Pojem „nadřidič“ je zde užíván pro virtuálně vytvořený model mimořádně schopného stavu řízení, kdy je definována pouze minimální doba odezvy a úhybného manévru na nečekanou situaci. Na rozdíl od skutečných lidských řidičů není tento model ničím ovlivněn a jeho pozornost je stále upřena k možnému konfliktu, zjednodušeně je nazýván NIEON. Výzkum se zaměřil na simulaci smrtelných nehod, ke kterým došlo v Arizoně v letech 2008 až 2017. NIEON se dokázal vyhnout 62,5 % simulovaných havárií, nicméně byl zastíněn Waymo Driverem, který dokázal zabránit až 75 % nehod. Cílem bylo potvrdit tvrzení, že autonomní vozidla jsou bezpečnější než vozidla řízená lidmi, a také představit novou metodu hodnocení autonomního řízení. To může souviset s aktuálně oznámenou spoluprací se švýcarskou zajišťovnou Swiss Re ohledně výzkumu pojištění autonomních vozidel.