Alphabetem vlastněná společnost Waymo oznámila expanzi do Londýna a plánuje zde v roce 2026 spustit první plně autonomní službu robotaxi mimo USA.
Ještě před komerčním startem vyjede do ulic flotila vozů s bezpečnostními řidiči, kteří budou sbírat provozní data a provádět zkoušky pro splnění místních povolovacích podmínek. Waymo zároveň navázalo partnerství s firmou Moove! , která v metropoli zajistí zázemí flotily a dobíjení, a deklaruje soulad s britskou legislativou po přijetí Automated Vehicles Act 2024 i s chystaným vládním pilotním programem pro autonomní taxislužby od jara 2026. Londýn se tak stane testem, zda lze americké zkušenosti společnosti přenést do komplexního evropského prostředí s hustším provozem, specifickou infrastrukturou a přísnou regulací. Waymo dnes poskytuje plně autonomní jízdy ve Spojených státech ve městech Phoenix, San Francisco , Los Angeles a Austin a podle oficiálních údajů odbaví více než 250 000 placených jízd týdně, současně připravuje nasazení do dalších amerických metropolí včetně Atlanty, Miami a Washingtonu, D.C.
V posledních letech firma dramaticky škálovala dopravní výkony , jen do června 2025 najely vozy bez bezpečnostního řidiče (tzv. rider-only) 96 milionů mil, z toho přibližně 46,4 mil. v oblasti Phoenixu, 29,9 mil. v San Francisku a 16,5 mil. v Los Angeles. Tyto objemy jsou důležité i pro bezpečnostní bilanci, kterou Waymo dlouhodobě zveřejňuje. Na základě předchozích analýz firma uvádí výrazně nižší míru závažných nehod oproti lidským řidičům (např. výrazně méně nehod s aktivací airbagu a s poraněním ), což souvisí jak s konzervativním stylem jízdy, tak s redundancí senzorů a prediktivním řízením rizik.
Vstup do Londýna přinese novou sadu provozních výzev, pravostranné řízení společně s levostrannou jízdou po dopravní komunikaci, městská síť je starší a užší než v amerických městech, vysoký podíl cyklistů a pěších klade nároky na predikci chování zranitelných účastníků, složitá dopravní pravidla (vyhrazené pruhy, rezidenční zóny, zákazové a zpoplatněné oblasti) vyžadují detailní mapování a časté aktualizace, počasí s častými srážkami a horším světlem testuje kamerové systémy a jejich fúzi s radarem a LiDARem a roli sehrává i interakce s taxi licencemi pod dohledem Transport for London, což je místní správní orgán odpovědný za většinu dopravní sítě v Londýně. Waymo ale vstupuje do této situace s robustními daty a zkušeností ze silně zatížených oblastí v USA a s přípravou na evropská pravidla, což může být pro Británii i kontinent důležité z hlediska standardů, metodik bezpečnostního posuzování a integrace autonomních jízd do městské mobility.
Pokud se start podaří, Londýn by se mohl stát referenčním evropským uzlem, který urychlí mezinárodní přijímání robotaxi a nastaví laťku pro interoperabilitu s lokálními dopravními systémy. Podstatné je, že Waymo už dnes běžně vozí cestující v amerických městech, kam je možné službu přirovnat, ve Phoenixu firma obsluhuje rozsáhlé předměstské oblasti i letiště, v San Francisku a Los Angeles zvládá úzké ulice a dynamický provoz, v Austinu škáluje s podporou partnerských platforem, a celkově udává stovky tisíc jízd týdně. Nasazení v Londýně tak není pilot „od nuly“, ale rozšíření vyzrálé služby do města s jinou dopravní DNA, právě odlišné podmínky mohou přinést benefity i pro kontinentální Evropu – od validace algoritmů v historické zástavbě přes nové postupy pro práci s cyklistickou dopravou až po jasnější požadavky regulátorů na bezpečnost, odpovědnost a transparentní reporting.