web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Waymo zveřejnilo statistiky bezpečnosti z Arizony

Neuplynul ještě ani měsíc od oznámení společnosti Waymo, že její autonomní vozidla Chrysler Pacifica v rámci taxislužby Waymo One v Arizoně jsou zpřístupněna nejširší veřejnosti, a společnost zveřejnila statistiky bezpečnosti těchto vozidel za předešlých 21 měsíců. Povinnost zveřejňovat data o schopnostech a bezpečnosti svých vozidel přitom mají vývojáři jen v Kalifornii, a to ve formě hlášení všech incidentů, jichž byla autonomní vozidla na veřejných komunikacích účastníkem, a v podobě každoročních přehledů o počtu absolvovaných kilometrů a počtu případů, kdy řízení převzal operátor na palubě. Arizona nic takového po vývojářích nepožaduje. Firma Waymo tato data zveřejnila dobrovolně, čímž poskytla nejen cenný zdroj informací pro odbornou veřejnost, ale především umožnila nejširší veřejnosti spatřit skutečné schopnosti autonomních vozidel, a tím pádem budovat důvěru v jejich bezpečnost.

Waymo

Autonomní vůz Chrysler Pacifica firmy Waymo bez operátora na palubě v ulicích arizonského Phoenixu (foto: Reuters)

Zveřejněné statistiky pokrývají celkem 21 měsíců, tj. období od ledna 2019 do září 2020, tedy včetně vynucené přestávky kvůli pandemii nového koronaviru. Za celou tuto dobu flotila zhruba tří set autonomních vozidel absolvovala na veřejných komunikacích města Phoenix v Arizoně celkem 9,8 milionu kilometrů. Z toho více než 104 tisíc kilometrů najezdily vozy Chrysler Pacifica bez operátora na palubě. V průběhu oněch bezmála deseti milionů kilometrů došlo k 18 nehodám a 29 „skoro nehodám", které byly na poslední chvíli odvráceny bezpečnostním řidičem, dohromady se tedy jednalo o 47 kritických situací. Žádný střet si nevyžádal vážné zranění. Co se týče „skoro nehod", firma Waymo tyto situace následně analyzovala v simulačním programu, aby určila, jaké následky by incident měl. Ani v jednom případě by nevedl k vážnějšímu zranění. Z hlediska typologie střetů šestnáct spadalo do kategorie nárazu zezadu (14 reálných, 2 simulované), patnáct nárazů z boku (1 reálný, 14 simulovaných), deset kontaktů boků vozidel (1 reálný, 9 simulovaných), tři kolize se zranitelným účastníkem provozu (1 reálná, 2 simulované), přičemž se jednalo o náraz chodce nebo cyklisty do stojícího vozu, dále dvě kolize, během nichž někdo do autonomního vozidla nacouval (1 reálná, 1 simulovaná), a konečně jeden čelní střet (simulovaný).
Nutno dodat, že zveřejněná data nejen vrhají pozitivní světlo na společnost Waymo díky transparentnosti, ale zároveň vytvářejí tlak na konkurenční firmy, aby v případě provozu podobné autonomní taxislužby zveřejňovaly svá data. Waymo totiž vytvořilo precedens, jehož následování velice pravděpodobně nyní bude veřejnost a regulátoři vyžadovat po dalších firmách usilujících o provoz veřejně přístupných taxislužeb využívajících autonomní vozy. Z hlediska celkového zájmu o maximální bezpečnost je tedy krok společnosti Waymo, který de facto vytvořil nová očekávání a kulturu v doméně vývoje autonomních vozidel, více než vítaný a zásadní.