Autonomní taxi služby v Los Angeles, Phoenixu a San Franciscu se těší čím dál větší oblibě. Již před půl rokem měla společnost Waymo, jež tyto taxi služby provozuje, přes 100 tisíc zájemců o jízdu autonomními vozidly týdně. Během posledního půl roku tento počet vzrostl na dvojnásobek.
V této oblasti již dlouhou dobu slibuje uvedení na trh službu autonomní sdílené jízdy i společnost Tesla. A vypadá to, že by k tomu mohlo letos v létě skutečně už i dojít. V oblasti provozování služeb autonomních vozidel má nepochybně společnost Waymo (Google) razantní náskok. Služba Waymo One nabírá na popularitě rychlým tempem. O vývoji Waymo služeb jsme již informovali dříve a rozhodně stojí za to zmínit i nynější posun. Společnost totiž navýšila počet jízd dvacetkrát za méně než dva roky, což je nemalý úspěch a ve srovnání se sliby Tesly, je tento fakt o to víc ohromující. Činy místo slibů zaujmou jistě mnohem více. V Tesle Model Y si sice můžete zdřímnout na místě řidiče, ale pouze, pokud není vůz v pohybu. Což můžete i u běžných neautonomních vozidel. Tesla v loňském roce představila dlouho očekávaný Cybercab, plně autonomní robotaxi, které by mělo být veřejnosti dostupné již v roce 2026. Podle ředitele společnosti, E. Muska, nasadí autonomní vozidla již v červnu v Austinu v Texasu. Lidé si budou moci objednat jízdy přes aplikaci, stejně, jako je tomu u Waymo či Uber. Musk předpokládá, že expanze do dalších měst bude velká. Ovšem, kdo alespoň občas zaznamenal výroky E. Muska, ví, že tvrzení je potřeba brát s určitou rezervou.
Co by mohlo pomoci Tesle, stát se konkurenceschopnější? Ze začátku to bude určitě zvědavost, ale zaměříme-li se na praktickou stránku, i zde bychom mohli najít určité výhody. Rozhodně by jí mohla být cena. Tesla používá pro orientaci především kamery, které nejsou tak nákladné na pořízení, což se to odrazí i v ceně pro uživatele. Naproti tomu Waymo spoléhá na širší škálu dražších senzorů a velmi podrobné mapy měst, ve kterých působí. Což jim na druhou stranu dává výhodu lepší orientace v nepříznivých podmínkách. Pokud tedy dokáže Tesla zajistit srovnatelnou spolehlivost jako Waymo za nižší náklady, bude to jistě velice diskutované téma. Otázkou zůstává, jaká bude opravdu realita, vezmeme-li v úvahu, že Tesla je stále ve fázi testování a ladění, kdežto Waymo je aktivním účastníkem provozu již nějakou dobu a získalo si své výsostné postavení v této oblasti služeb v USA. Google se zabývá autonomními vozidly od roku 2009 a v roce 2016 již nasadil první kusy Waymo. Dnes má pokrytí v San Franciscu, Los Angeles, Phoenixu a následují další nasazení v Atlantě, Austinu a Miami. Zda se podaří Tesle dohnat Waymo v poptávce po autonomních samořiditelných vozidlech, je prozatím ve hvězdách, ale jistě se máme na co těšit.
Senzorové vybavení Waymo taxi (zdroj: Waymo)