San Francisco si na autonomní robotaxi zvyká rychleji než zbytek světa. Stejně rychle se ale učí i kreativní uživatelé a kritici. V polovině října se v severovýchodní části města poblíž Coit Tower odehrála epizoda, která na několik minut proměnila nenápadnou slepou ulici v improvizovanou testovací laboratoř. Skupina mladých lidí přes mobilní aplikaci současně objednala zhruba padesát vozidel Waymo do slepé ulice. Robotaxi po příjezdu postupně zablokovala sama sebe a několik minut se marně snažila situaci vyřešit. Organizátor akce ji sám s nadsázkou popsal jako „Waymo DDoS“ – analogii kybernetického útoku zahlcením, jen v reálném městském prostoru. Waymo bezprostředně poté omezilo nástupy a výstupy v okolí na okruh dvou bloků a cestujícím, kteří se nedostavili, byl automaticky naúčtován symbolický poplatek pět dolarů. Incident se rychle rozšířil do médií a otevřel několik důležitých otázek, které přesahují hranice San Francisca.
Umělá inteligence zažívá v posledních letech nebývalý rozmach a pozadu nemůže zůstat ani právní úprava. Rozvoj generativních modelů však poněkud upozaďuje autonomní dopravu včetně vývoje autonomních vozidel („AV“) a jejich specifickou regulaci. Hovoříme-li o AV, máme v tomto článku obecně na mysli jak aktuální částečně autonomní vozidla, tak i budoucí více a více autonomní. Článek představuje recentní vývoj na poli právní úpravy umělé inteligence, tedy především přijetí tzv. AI Aktu a jeho dopad. Dále porovnává jeho jednotlivá ustanovení se speciálními právními předpisy EU dopadajícími na umělou inteligenci. Zvláštní pozornost si zaslouží otázka odpovědnosti za škodu způsobenou AV. Článek stručně zmiňuje právní úpravu třetích zemí i další požadavky na úpravu umělé inteligence včetně eticko-právních aspektů.
Na začátku roku již tradičně proběhla, pravděpodobně neznámější veletrh s technologickými novinkami The Consumer Electronics Show (CES). Místem konání této velké události je Las Vegas, a právě zde se často setkáváme s trendy, které určují směr dalšího vývoje jednotlivých technologií, nebo s prohlášeními a tiskovými konferencemi oznamující nová a strategická rozhodnutí, nebo partnerství. Co nejzajímavější bylo vidět z oblasti mobility?