web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Euro NCAP hodnotí asistenční systémy

Euro NCAP, celým názvem European New Car Assessment Programme, je známé mezinárodní konsorcium, které provádí testování vozidel z hlediska jejich bezpečnosti při nárazech, a to jak pro posádku, tak i pro chodce. A ačkoliv je toto testování pro automobilky dobrovolné, výsledky se nicméně často uveřejňují v časopisech pro motoristy, což může nezřídka ovlivnit prodejní výsledky. V roce 2018 se Euro NCAP poprvé rozhodlo, že je třeba věnovat pozornost i asistenčním systémům řidiče, neboť se jedná o stále častější součást moderních vozidel. Podruhé k testování asistečních systémů došlo v roce 2020, nejnověji pak v letošním roce. Do testů byla zahrnuta následující vozidla, jejichž společným znakem je rok výroby 2021: Cupra Formentor, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Polestar 2, Opel/Vauxhall Mokka-e a Toyota Yaris. 

Euro NCAP

Umělecká představa fungování vozidla vybaveného asistenčními systémy (foto: Euro NCAP)

Testování se zaměřilo na systém podpory řidiče na dálnici (takzvaný Highway Assist), který udržuje konstantní rychlost, bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel a udržuje vozidlo ve středu jízdního pruhu. Jedná se tedy o kombinaci systémů adaptivního tempomatu (ACC) a systém udržování v jízdním pruhu (LKA). Tyto systémy jsou pouze podporou pro řidiče, od kterého se stále očekává držení volantu a věnování pozornosti dopravní situaci. Za tímto účelem není testována pouze samotná schopnost podpory řidiče, ale i způsob, jakým systém podporuje dohled řidiče nad fungováním těchto systémů, neboť řidič nadále musí být schopný v případě potřeby reagovat. V hodnocení si nejlépe vedlo vozidlo BMW iX3, které dostalo známku „velmi dobrý“, vozidla Ford Mustang a Cupra Fermentor byla ohodnocena jako „dobré“, Polestar 2 a Ioniq 5 jako „průměrné“. Nejhorší hodnocení obdržely vozy Toyota Yaris a Opel Mokka-e. Testovaná vozidla prokázala rostoucí zastoupení asistovaného řízení napříč spektrem kategorií vozidel. Ačkoliv jsou mezi jednotlivými systémy rozdíly, tak i ty nejzákladnější poskytují užitečnou úroveň podpory. Navíc skutečnost, že jsou asistenční systémy nabízeny v masově prodávaných vozidlech, ukazuje na směr, jímž se automatizace v dopravě ubírá.