web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Bude autonomní nákladní doprava i v Kalifornii?

Kalifornie je považována za jakousi meku v oblasti autonomních vozidel, nicméně pro autonomní nákladní vozy zde místo není, alespoň prozatím ne. Desítky společností snažící se prosadit v této oblasti, totiž nejsou v souladu s tamními předpisy, které dovolují provozovat pouze autonomní vozidla do 10 tis. liber (4,5 tuny). Současně však s touto situací nejsou plně smířeni a snaží se projevit alespoň nějakou iniciativu, která by mohla vést ke změně. Konkrétně 34 zástupců předních organizací orientující se na autonomní nákladní dopravu zaslalo otevřený dopis guvernérovi Kalifornie, Gavinu Newsomovi, ve snaze ho přesvědčit o zmírnění některých předpisů týkající se právě těchto vozidel. Kromě ztráty vedoucího postavení Kalifornie na poli autonomní mobility, byly zmíněny i pozitiva plynoucí ze zvyšující se ekonomické aktivity a zefektivnění dodavatelského řetězce. Autoři dopisu navíc dodávají, že regulace autonomních kamionů by mohla pomoci vyřešit vysokou nehodovost v USA a také nedostatek řidičů kamionů.

Pony Tron

Autonomní nákladní vozidlo vzniklé ve spolupráci čínských firem SANY Heavy Trucks a Pony.ai (Foto: SANY)

Sektor nákladní dopravy v současné době nabízí opravdu pozoruhodné výsledky, o které se Kalifornie svým způsobem připravuje a ztrácí konkurenční výhodu. Například švédská společnost Einride získala povolení od Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) k testování svého jedinečného nákladního vozidla bez kabiny na veřejných silnicích USA (nikoliv však v Kalifornii). Strategie startupu TuSimple se zase zaměřuje na zmapování tras mezi jednotlivými významnými městy USA (opět s výjimkou Kalifornie). Mezi těmito místy se nákladní vozidlo pohybuje autonomně, přičemž po příjezdu do depa dojde k převzetí přívěsu manuálně ovládaným kamionem. Významných počinů dosahují společnosti i mimo americký kontinent, konkrétně v Číně. Zde vozidlo Chenglong H5 automobilky Dongfeng dokončilo testování dálkového řízení s podporou 5G a získalo první čínskou licenci k provozu autonomního nákladního vozidla bez řidiče. O vývoj autonomního nákladního vozidla čtvrté úrovně se pak snaží i Pony.ai, která se nedávno spojila s čínskou společností SANY, právě za tímto účelem. Je vidět, že do budoucna se s tímto sektorem dopravy jistě počítá, záleží, zda s ním bude počítat i Kalifornie.