web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Ford BlueCruise: Působivý pokrok v aktivním asistenčním systému dostane novou aktualizaci

Udržovat konkurenci schopnost je v automobilním průmyslu jedna z nejpodstatnějších věcí vůbec. Toho si jsou vědomi i v automobilce Ford, která představila svůj vlastní režim autopilota, který dostal ochrannou známku s označením „BlueCruise“, čímž se snaží zejména konkurovat autopilotovi od firmy Tesla. Na rozdíl od něj má však svoje vlastní specifika. Poprvé byl tento systém popsán a představen již v roce 2021 u modelu Mustang Mach–E. Tehdy byl tento systém představen jako asistenční technologie, dle stupnice SAE, úrovně 2, která je velmi podobná systému Autopilot Tesla, ovšem na rozdíl od ní má tu výhodu, že by řidiči měla přímo dovolovat sundat ruce z volantu. Rozdílná je i komunikace mezi řidičem a vozidlem. To, že se řidič nachází v režimu a v oblasti kde smí dát své ruce z volantu je mu oznámeno textovou formou na palubní desce a pomocí modrých světelných signálů, které řidiče sami upozorní, že mohou tento systém využít. Jak již bylo zmíněno, tento řídící systém lze používat jen v určitých oblastech. Celkově jde asi o 130 000 mil dálničních silnic. Jak je vidět na mapě přiložené níže, jde převážně o silnice ležící v Severní Americe. Mapování pohybu autonomních vozidel se stalo poměrně běžnou záležitostí, jak jsme již informovali o pár článků dříve. 

Co se týká samotného principu funkčnosti asistenčního systému, je Ford BlueCruise pokročilý systém aktivního asistenčního řízení, který umožňuje jízdu bez použití rukou na dálnici. Systém přebírá řízení vozu, brzdění a zrychlování, provádí mikro úpravy, aby vůz zůstal ve středu jízdního pruhu a udržoval bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi. Zatímco zážitek ze sledování, jak se volant samovolně otáčí, může být děsivý, pocit, když se můžete uvolnit s rukama z volantu, může být docela úžasný. Je však důležité poznamenat, že auta, která dokážou skutečně a bezpečně řídit sama, zůstávají zatím ve vzdálenější budoucnosti.  

Ford BlueCruise (Foto: Ford)

BlueCruise je to, co je známé jako systém aktivní podpory řízení. Zjednodušeně řečeno, jde o současné použití adaptivního tempomatu automobilu k ovládání rychlosti a dále pak asistenta centrování jízdního pruhu k ovládání řízení. Tento adaptivní tempomat brzdí nebo zrychluje, aby udržoval vůz v nastavené vzdálenosti od vozidel jedoucích před vámi ve vašem jízdním pruhu. Asistent centrování poskytuje podporu řízení pro udržení vozidla ve středu jízdního pruhu nebo v jeho blízkosti dle okamžitých podmínek. 

Podle autorů jsou systémy jako BlueCruise důležitým pokrokem, který může pomoci usnadnit řízení a snížit stres, dále mohou řidičům umožnit pustit volant, zatímco vůz udržuje bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel při jízdě na rovném, nudném úseku dálnice nebo když uvízne v dopravní zácpě. Systém může mít také bezpečnostní výhody, například vám mohou při chvilce nepozornosti zabránit v přejetí přes jízdní pruh do protijedoucího provozu. 

Je však důležité si uvědomit, že tyto systémy nedělají auta samořídící! Místo toho vytvářejí nový způsob kolaborativního řízení s počítači ve vašem autě, což umožní udělat jízdu bezpečnější a pohodlnější.  

Nově tedy tento systém dostane svoji aktualizovanou verzi, která ponese název BlueCruise 1.2. Implementována bude do modelů Mustang Mach–E 2023 a Ford F– 150. U vozidel značky Lincoln, která spadá pod značku Ford, bude tento systém pracovat pod názvem Lincoln ActiveGlide a bude dostupný u modelů Lincoln Corsair 2023 a Lincoln Navigator 2022. Cena dané aktualizované verze by měla být dostupná za přibližně 600 dolarů. Nová verze systému by měla být zejména vylepšená o Asistenta změny jízdního pruhu, který při doteku na ukazatele změny jízdního pruhu sám změní jízdní pruh vozidla a dále sám navrhne kdy je změna jízdního pruhu prospěšná z důvodu pomalého provozu. Dále bude aktualizace obsahovat vylepšeného rychlostního asistenta, který samostatně bude upravovat rychlost před blížící se zatáčkou a předem řidiče upozorní na blížící se změnu rychlosti. Další výraznější zlepšení by mělo nastat při pohybu v jízdním pruhu na dálnici. Zde by měl asistenční systém vykazovat přirozenější pohyb bez použití rukou a to zejména při držení bezpečné vzdálenosti od vozidel v sousedních jízdních pruzích.  

Mapa vyznačených „Hands–free Blue zones“ kde je možné systém BlueCruise aktivova (Foto: Ford Motor Company)