web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Robot který pomáhá přejít přes přechod pro chodce

Přechod pro chodce je z pohledu dopravní bezpečnosti kritické místo, zejména protože se zde potkává více různých účastníků provozu. O to obtížnější přechod na druhou stranu komunikace je, pokud se jedná o přechod bez světelné signalizace. Ačkoli má chodec přednost je to právě on, který případnou kolizi odnese nejvíce. Právě tomu by měl zabránit nový robot IPA2X, který má pomáhat dětem, seniorům a lidem s hendikepem bezpečně přecházet přes silnici.

Maska vozidla pro komunikaci se svým okolím (foto: ipa2x.eu) 

Zařízení vypadá jako pojízdný semafor, který monitoruje své okolí, díky čemuž pozná, kdy se k přechodu blíží auto, a protože je vysoký 2 metry tak je schopný rozpoznat blížící se vozidlo i skrze překážku, kterým může být například zaparkovaný automobil u krajnice. Pokud k přechodu přijíždí vozidlo robot jej zpozoruje a vjede do středu vozovky a jakmile se na jeho monitoru zobrazí zelený panáček chodec má průchod skrze přechod bezpečný a volný. Robot komunikuje i s řidičem přijíždějícího vozidla, kterému ukazuje značku stop a vysílá signál, díky kterému se řidiči zobrazí varování i na displeji infotainmentu. Chodci přejdou, robot vyrazí ke krajnici, informace na infotainmentu zmizí a řidič může zase jet. Robot vznikl v rámci projektu podpořeného programem Urban mobility Evropského inovačního technologického institutu (EIT) na jehož vývoji se podílelo i České vysoké učení technické a společnost Škoda Auto. Je to právě tato automobilka s českým původem, která se zasadila o další výstup projektu, kterým je unikátní signalizační maska, která umožňuje vozidlu komunikovat s okolím. Maska je osazená LED technologií a může tak zobrazovat nejen piktogramy, ale i animace. Škodovka pak zkoušela zejména šipky, zeleného panáčka, nebo různé barvy. Těmto jednoduchým symbolům je totiž lehké porozumět. Robot i maska byly otestovány u škol a domovů pro seniory ve třech evropských městech – Milán, Modenna a Lublaň. Právě tam vývojáři testovali svou technologii a sbírali cennou zpětnou vazbu. Testování by mělo skončit v roce 2024 a v dalším roce by měla být nasazena i do dalších ulic.