Bruselské letiště oznámilo, že testuje první autonomní letištní kyvadlovou dopravu v Belgii. Po dobu tří měsíců bude tato doprava provozována za účasti zaměstnanců letiště. a po tuto dobu s ním budou cestovat zaměstnanci letiště. Jedná se o důležitý krok v rámci snahy letiště o dosažení nulových emisí CO2 do roku 2030.
Provoz kyvadlové dopravy na bruselském letišti je součástí širší iniciativy nazvané‘European Stargate’. Projekt vedený belgickým letištěm má 21 partnerů, včetně dalších institucí zainteresovaných v oblasti letectví. Cílem projektu je také zvýšit udržitelnost právě za pomoci elektrické autonomní kyvadlové dopravy.
Před nasazením vozidel do provozu byly provedeny speciální bezpečnostní analýzy. Na jejich základě byla určena klíčová místa na letišti a vybrána trasa kyvadlové dopravy. V úvahu byly vzaty i ostatní operace probíhající na letišti tak, aby je kyvadlová doprava nenarušila.
Vozidlo je vybaveno pokročilou autonomní technologií, včetně šesti kamer a senzorů. Díky nim je možné neustále sledovat provoz probíhající na letištní ploše a také detekovat ostatní uživatele a překážky.
Bruselské letiště ve své tiskové zprávě zdůrazňuje, že budoucí řešení mohou zahrnovat dálkové ovládání vozidla díky pokročilé letištní síti 5G“.
V rámci testů je autonomní vozidlo používáno zaměstnanci letiště. Vozidlo se pohybuje rychlostí 25 km/h na trase dlouhé 1,5 km a může přepravovat osm cestujících najednou. Trasa zahrnuje tři zastávky.
Při výsledném hodnocení využití kyvadlové dopravy tohoto druhu na letišti musí být brána v úvahu jednak účinnost, ale také bezpečnost a pohodlí pro cestující.
Tato kyvadlová doprava na bruselském letišti je považována za inovativní krok směrem k udržitelné mobilitě, která umožní koexistenci různých druhů dopravy na jednom letišti. Zvláštní očekávání však spočívají v ambici dosáhnout do roku 2030 nulových emisí CO2.
Odkaz na video zveřejněné na Instagramu letiště Brusel:
Mohlo by vás zajímat:
Na letišti Stuttgart byla testována autonomní přeprava nákladu