web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Autonomní minibus na veřejné komunikaci bez obsluhy

Norské město Kongsberg, nacházející se zhruba sedmdesát kilometrů jihozápadně od hlavního města Osla, v minulosti proslulo svými stříbrnými doly. V 21. století se může pochlubit jinou zajímavostí, a to prvenstvím v nasazení autonomního minibusu EasyMile EZ10 nejnovější generace na veřejných komunikacích bez přítomnosti bezpečnostního řidiče na palubě. Stalo se tak díky spolupráci francouzského výrobce tohoto minibusu s norskou firmou Applied Autonomy a tamními dopravci Vy a Brakar. Provoz v tomto režimu byl zahájen v pátek 21. května letošního roku, přičemž minibus obsluhuje linku 450 mezi centrem města a technologickým parkem. Jedná se o ostře sledovaný provoz, který by se měl do budoucna rozvíjet i do nových lokalit. Jak ale vyplynulo z prohlášení během zahajovacího ceremoniálu, k udržitelné a profitabilní mobilitě zahrnující autonomní vozidla je ještě relativně daleká cesta, neboť z dosavadních zkušeností se ukazuje nejen prozatímní technologická nedokonalost autonomních vozidel, tak v neposlední řadě výrazná finanční náročnost jejich provozu. Ve srovnání s klasickým manuálně řízeným vozidlem hromadné dopravy jsou náklady na autonomní minibus zhruba pětinásobné.

EasyMile EZ10

Autonomní minibus EasyMile EZ10 obsluhující linku 450 v norském městě Kongsberg (foto: Applied Autonomy)

Kategorie autonomních minibusů se těší velké popularitě, po celém světě nalezneme desítky zástupců těchto vozidel. Nejvýznamnějšími představiteli jsou produkty francouzských firem Navya a EasyMile, jež spolu skrytě soupeří. Byla to sice Navya, která jako první vyzkoušela provoz svého autonomního minibusu Autonom Shuttle Evo bez obsluhy na palubě, ale jednalo se o provoz v uzavřeném areálu sportoviště. Na skutečně reálné podmínky běžného provozu, který čítá jak chodce či cyklisty, tak i další vozidla, si poprvé troufl až EasyMile v norském městě Kongsberg. Provoz autonomního vozidla bez obsluhy na palubě se obecně považuje za jeden z hlavních projevů důvěry vývojářů ve vyspělost svého systému autonomního řízení. Ti nejpokročilejší již dokonce experimentují s komerční formou autonomní taxislužby, kterou obsluhují vozidla bez jakéhokoli obslužného personálu na palubě.