Autonomní minibusy NAVI, které provozuje Jacksonville Transportation Authority (JTA) ve městě Jacksonville na Floridě, zaznamenaly po svém spuštění v centru Jacksonville velmi nízký zájem veřejnosti. Přestože projekt představuje významnou technologickou inovaci v oblasti městské dopravy, první měsíce provozu ukazují, že přijetí veřejností je zatím vlažné. Tato situace vyvolává otázky ohledně efektivity investic a budoucnosti autonomní veřejné dopravy.
NAVI je pilotní projekt autonomní dopravy, který má být základem pro rozsáhlejší systém s názvem „Ultimate Urban Circulator“. V současnosti využívá upravené elektrické dodávky Ford E-Transit vybavené senzory, kamerami, radary a GPS, které komunikují s městskou infrastrukturou. Vozy jezdí po 3,5 mílové trase s 12 zastávkami v pracovní dny od 7:00 do 19:00. Do roku 2027 by měly být nahrazeny novými autonomními vozidly od společnosti Holon, navrženými přímo pro tento účel. V současnosti jsou však ve vozidlech stále přítomni bezpečnostní řidiči, kteří mohou do řízení v případě potřeby zasáhnout. O projektu NAVI jste se mohli dočíst už dříve i na našich stránkách ve článku o autonomní dopravě v Jacksonvillu.
Navzdory bezplatnému provozu v prvních dvou měsících využívalo službu průměrně jen 137 lidí denně, což odpovídá zhruba 12 pasažérům za hodinu. Po zavedení jízdného ve výši 1,75 USD se očekává další pokles zájmu. Kritici, včetně městských zastupitelů a státních úředníků, zpochybňují smysluplnost projektu vzhledem k jeho nákladům, které již dosáhly 65 milionů dolarů.
Nízký zájem může být způsoben několika faktory. Trasa prochází oblastmi, které jsou nejrušnější večer, ale provozní doba končí v 19:00. Služba také zatím nenabízí dostatečnou atraktivitu ani pohodlí, které by motivovaly obyvatele k jejímu využívání. Přítomnost obsluhy ve voze navíc snižuje dojem plné autonomie, což může ovlivnit vnímání technologie jako pokročilé a spolehlivé.
Případ projektu NAVI ukazuje, že zavádění autonomní veřejné dopravy vyžaduje nejen technologickou připravenost, ale i důkladné pochopení potřeb a chování uživatelů. Bez aktivního zapojení veřejnosti a přizpůsobení služeb reálnému provozu může i ambiciózní projekt selhat. Zkušenost z Jacksonville může alespoň sloužit jako cenné poučení pro další města, která plánují podobné inovace.
Mohlo by Vás také zajímat?
Veřejná doprava bez řidiče? V Jacksonville už jezdí první autonomní autobusy
Grab a WeRide spouštějí autonomní přepravu v Singapuru
UBER a Momenta plánují testovat v Německu