web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Autonomní roboti pomáhají anglickým silničářům

Britský státní podnik Highways England spravující pozemní komunikace vyšších tříd velice aktivně zkoumá možnosti využití automatizace pro zvýšení bezpečnosti svých terénních pracovníků a celkové efektivity práce. Za poslední dobu realizoval nebo stále realizuje celkem tři projekty zahrnující autonomní a automatizované stroje. Prvním projektem je nasazení malého autonomního robota pro předznačení vodorovného dopravního značení. Jedná se o autonomní robot TinyPreMarker firmy TinyMobileRobots, který pro Highways England testuje firma WJ. PreMarker je zcela autonomní, po zadání souřadnic trasy, kterou má vykreslit, se pomocí přesného GPS lokalizuje a činnost zcela samostatně vykoná. Přesnost stroje je 5 mm, zatímco při manuálním předznačování se toleruje přesnost 25 mm. Prozatím se robot zapojil do předznačování na silnicích A14, M1, M4, M6 a M60. Předznačit bezmála třináct kilometrů silnice M6 mu trvalo čtyři hodiny. Pracovníkům zabere manuální předznačení vodorovného dopravního značení na takto rozsáhlé ploše i týden. Robot může být ovládán také na dálku až na vzdálenost pět set metrů. Zabudovaný akumulátor dovoluje až osmihodinový provoz. Celková hmotnost robota je 22 kg, rychlost 6 km/h.

PreMarker

Autonomní robot PreMarker (foto: Highways England)

Druhým projektem je vývoj automatizovaného systému pokládání a sběru výstražných kuželů. Takové zařízení by v praxi mělo přinejmenším dva přínosy, a to eliminaci zranění či dokonce usmrcení pracovníků a eliminaci nadměrné fyzické zátěže těchto pracovníků. V současnosti dva pracovníci pokládají kužely z boku speciálně upraveného vozidla, zpravidla v nočních hodinách, avšak stále během provozu, přičemž jeden kužel má hmotnost zhruba deset kilogramů. Na jednu obvyklou čtyřkilometrovou uzavírku se používá těchto kuželů 260 až 300, k tomu je třeba rozmístit i výstražná světla, značky a občas i pytle s pískem pro zatěžkání provizorního svislého dopravního značení. Celkem oběma pracovníkům za jednu směnu projde rukama až 10 tun materiálu. Požadavkem na systém automatizovaného pokládání kuželů je, aby dokázal souvisle položit nejméně 400 kuželů, a to s frekvencí jeden kužel za deset sekund. V rámci projektu se vyvíjí dva automatizované pokládací mechanismy, jeden postavila firma Highway Care, která jej zkouší na letišti Bruntingthorpe, druhý vyvíjí firma King Higway Products. Úmyslem je nasadit automatizovaný nástroj pokládání kuželů do každodenního provozu ke konci letošního roku.
Konečně třetím projektem souvisejícím s automatizací, v němž se Highways England angažoval, je provoz autonomního nákladního sklápěče během opravy dálnice A14 mezi městy Cambridge a Huntingdon, který realizovala firma CA Blackwell. Nasazení vozu během výstavby napomohlo snížit riziko zranění dělníků, celkově však prokázalo, že od každodenního provozu na podobných stavbách nás dělí ještě alespoň dva až tři roky.
V každém případě aktivity podniku Highways England ukazují, že automatizace toho může skutečně hodně nabídnout. Stavební prostředí je díky své kontrolovatelnosti ideálním místem pro uplatňování automatizovaných a autonomních strojů. Dokazuje to i fakt, že v běžném provozu již řadu let fungují autonomní obří nákladní sklápěče (takzvané dampry), někteří výrobci stavebních strojů již navíc prozkoumávají i možnosti autonomních bezkabinových těžkých strojů.